» » Sherzod Kudbiyevning ilk 200 kuni

Sherzod Kudbiyevning ilk 200 kuni


Ozbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev tomonidan amalga oshirilgan birinchi tayinlovlardan biri 2016-yil sentabrida 35 yoshli Sherzod Kudbiyevning Ozbekiston poytaxtidagi eng yirik tumanlardan bolmish Mirzo Ulugbek tumani hokimi etib tasdiqlanishi boldi.

Song mamlakat zamonaviy tarixida noyob fakt qayd etildi dekabrda Ozbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 20172019-yillarda Toshkentning Mirzo Ulugbek tumanini kompleks rivojlantirish chora-tadbirlari togrisidagi qarori chiqdi. Takidlash joiz, rivojlantirish dasturi budjeti 1 trillion 683 milliard somga teng. Dastur orqali sanoat, eksportga yonaltirilgan mahsulotlarni ishlab chiqarish, xizmat korsatish va servis sohasida, ijtimoiy infratuzilmada 591 ta loyihani amalga oshirish kozda tutilgan.

Daryo nashri sharhlovchisi Baxtiyor Nasimov Sherzod Davlatovichning tuman rahbari faoliyatidagi 200-kunida u bilan uchrashdi.

Suhbat uzluksiz ravishda qongiroqlar bilan bolinib turdi. Tuman hokimi hatto intervyu chogida ham ishni toxtatmadi. Shu tufayli, avvaldan kelishilmagan holda berilgan birinchi savol tamoman tushunarli:

Bunday ish rejimiga uydagilar qanday munosabatda?

Boshida hayron qolishdi, ammo hozir bu odatiy holatga aylangan: rafiqam Nargiza ham, farzandlarim Shirinabegim va Otabek ham dadasi erta ketib, kech kelishiga konikib qoldi.

Sherzod Davlatovich, siz hech bolmasa, kechki vaqtlarni uyda otkazasizmi?

Otkazaman, mana, masalan, masalan Kudbiyev oylanib qoldi. Bilasizmi, oxirgi marta qachon bunday bolgani esimda yoq, ammo bolib turadi. Biroq ozim hokimlik qiladigan tumanda yashayman bu borada omadim kelgan. Shu sababli bazan tushlikni qilish uchun uyga ham borib turaman. Oilaviy tushlik vaqtlarida muloqot qilishga muvaffaq bolamiz, nimalarnidir muhokama qilamiz.

Ish kuningiz qachon va nima bilan boshlanadi?

Ertalab yettidan. Taxminan bir yarim soat ichida tumanni aylanib chiqishdan boshlanadi. Bir kun avvalgi topshiriqlardan kelib chiqib, joylarni kozdan kechiraman, nima qaysi bosqichda ekanligini koraman. Toqqizdan oz ishxonamda ish boshlayman. Chorshanba va juma kunlari on birgacha fuqarolarni qabul qilaman, song yana maqsadli tarzda chiqib ketaman: muayyan obyektlarni, malum bir mahallalarni borib koraman.

Bugun qayerlarga bordingiz?

Avvaliga yangi asfalt yotqizilayotgan Shukur Burxonov kochasiga bordim, asfalt sifatini, nima qanday bajarilayotgani, qanday muammolar borligini organdim. Ikkinchi bolib, Avayxon kochasini borib kordim, u yerda asfalt yotqizishga tayyorlanishmoqda. Song Gyote kochasiga bordim. Keyin esa mini-inqilobiy narsalar bolayotgan Musavvirlar kochasini kozdan kechirdim. U yerda shu paytgacha hech qachon bolmagan trotuar qilinmoqda. Bolalar bogchasi, maktab va poliklinika yonida avtoturargohlar bunyod etyapmiz. Imkoni bolgan joylarda trotuarlar qilyapmiz, yollar ustidagi simlardan iborat orgimchak uyalarini olib tashlash, simyogochlarni bir qatorga togrilash, kabellarni yer ostiga yashirish orqali tartib ornatyapmiz.

Sherzod Kudbiyev
Mirzo Ulugbek tuman hokimi.

Iqtisod fanlari nomzodi.

Xojalik ishchisimi yoki siyosatchi? Hokim sifatidagi faoliyatimning ushbu bosqichida, men koproq ehtimol 99 foiz xojalik ishchisiman. Oz ishimning sifatini quyidagicha baholashim mumkin: xojalik ishlari bilan qanchalik kam shugullansam, demak tumanni shunchalik muvaffaqiyatliroq boshqarayotgan bolaman. Agar kundalik ikir-chikirlar bilan ipidan-ignasigacha ozim shugullansam, demak biz qol boshqaruvidan uzoq ketmagan bolamiz. Menga ushbu lavozimni ishonib topshirishgan ekan, men unga butun kuchimni berishim, hech narsani ayamasligim kerak. Bu balandparvoz gaplar emas. Ishonchni oqlash kerak.

Vakolatlar yetarlimi? Tuman hokimliklari haqiqatda qanday huquq va vakolatlarga ega? Birinchidan, Mahalliy davlat hokimiyati togrisidagi qonunga muvofiq, hokim tumanning oliy mansabdori hisoblanadi. Ikkinchidan, hokim Prezidentning tumandagi vakili. Tuman hududida qanday obyektlar bu vazirlik yoki davlat ahamiyatidagi obyektlar boladimi, ijtimoiy obyektlar, infratuzilma obyektlari, kommunal xizmatlar va boshqalar boladimi joylashganidan qati nazar, barchasi uchun hokim shaxsan javobgar boladi.

Oz lavozimim va oz ishimga aynan shunday yondashaman, yani Prezident vakili sifatida barcha vakolatlarga egaman. Tabiiyki, medalning ikkinchi tomoni ham bor bu yerda sodir bolayotgan barcha hodisalar uchun javobgarman. Mening darajamda hal boladigan masalalar bor, Toshkent shahar hokimi darajasida hal boladigan masalalar bor, Hukumat darajasida hal boladigan masalalar bor. Barcha muammolarni bartaraf eta olamiz deb oylayman.

Jamoa. Ishni tashkil etish asosi. Doimo tashkillashtirishga va oz atrofimga kuchli ijrochi va tashkilotchi odamlarni yigishga intilaman. Biz oz jamoamizni toliq shakllantirib boldik, deya olmayman, hali yetishmovchiliklar juda kop, biroq jamoa bor. Bu yonalishda bizda hokimlikda ham, bizga qarashli muassasalarda ham ishlar olib borilmoqda.

Prezidentimiz oz vaqtida, ushbu tumanga rahbarligi chogida ornatgan tizim rolini alohida takidlash kerak. Jamoa togrisida gapirganda, oz hamkasblarim: tuman prokurori, tuman ichki ishlar boshqarmasi boshligi va tuman soliq inspeksiyasi boshligiga alohida rahmat aytishim kerak. Nima uchunligini tushuntiraman. Tuman metodologik jihatdan tortta sektorga ajraladi, har bitta sektor esa men tilga olgan rahbarlar va mening shaxsiy masuliyatim zonasi. Ularga hokim funksiyasining bir qismi otkazilgan, u asosan kommunal soha bilan bogliq. Bu kuz-qish mavsumiga tayyorgarlik jarayonida ayniqsa seziladi. Butun tuman uchun hokim javobgar ekanligi tushunarli. Ammo tahlil chogida sektorlardan ham kommunal soha, foydalanish xarajatlari uchun yigimlar, tozalik, hududlarni tozalash, axlat chiqarib ketish, tomdan suv oqishi, yertolalardagi suv uchun javobgarlik talab qilinadi.

Ijroiya hokimiyatidagi ayollar. Gender tengligi masalalariga biz katta etibor qaratamiz. Hokim bolaturib ayollar masalalariga diqqat qaratmaslik mumkin emas. Chunki onalik, oila, mahallalar bilan hamkorlik masalalari kabi ulkan vazifalar turibdi. Hokimlik jamoasida, albatta ayollar bor. Xotin-qizlar masalalari boyicha hokim orinbosari. Umumiy bolim boshligi. Huquqshunos. Hokimlikda fuqarolarni qabul qilishni tashkillashtirishni biz ayol kishining nozik yelkasiga yuklaganmiz. Yuzma-yuz muloqot talab etiladigan joyda biz ularga kuchli ehtiyoj sezamiz. Orinbosarning javobgarlik sohasiga ajralishlar, oilalarni saqlab qolish, ayollar fikri bilan tanishish mavzulari ham kiradi.

Nima uchun ayol hokimlar yoq, deb sorayapsizmi? Aftidan, bizdagi dunyoqarash baribir maksimal ish unumini talab qiladi, ikkinchidan normalanmagan ish rejimi. Bu odatda ayollar ehtiyot qilinadigan qiyin va ogir ish.

Lavozimdagi ilk oylarda olingan bazi saboqlar. Bu lavozimda yetti oydan buyon ishlamoqdaman. Mana bazi saboqlar:

Men oz ishimda eng xush kormaydigan narsa nima? Oldindan rejalashtirilmagan yigilishlar kishini bir maromdan chiqarib yuboradi. Har kuni kechqurun, kunni yakunlar ekanman, ertangi kun uchun reja tuzib qoyaman, ammo kopincha rejalar shoshilinch majlislar tufayli buziladi.

Mamlakat oliy rahbariyatining katta qismi istiqomat qiluvchi tumanni boshqarishning oziga xos jihatlari. Bu savol qiziqarli. Ulkan masuliyat. Mamlakat rahbariyati, hukumat tomonidan qoyilayotgan vazifalar bajarilishini ular bevosita oz xonadoni derazasi orqali yoki avtomobili oynasi orqali korib turadi. Tabiiyki, rahbarlar har kuni biz ham obodonchilik, ham kommunal xojalik, ham tibbiy taminot, ijtimoiy sohalarda, bolalar bogchalari va maktablarda amalga oshirayotgan ishning sifati va natijalarini koradi.

Vazirlar Mahkamasining kompleks rivojlantirish boyicha qarori. U bevosita bizning hokimligimiz va Toshkent shahar hokimligi ishtirokida, barcha manfaatdor vazirliklar va muassasalar bilan hamkorlikda ishlab chiqilgan. Budjetning qariyb 40 foizi yangi qurilishga ajratilgani hisobiga, hatto koplab viloyatlarni kompleks rivojlantirish dasturlari ham bunchalik katta kolamli emas.

Ijtimoiy loyihalarni amalga oshirish sohasida biz shunday natijaga erishishimiz kerakki, hech bir maktabda va hech bir bolalar bogchasida tomdan suv otmasin va yertoladagi quvurdan suv oqmasin. Maqsad: kommunal sohadagi barcha muammolarni yaqin ikki, eng kopi bilan uch yilda bartaraf etish: tomlar, yertolalar, issiqlik taminoti, podyezdlar, lift uskunalari, bogotlar va trotuarlar. Va toliq mahalliy budjet hisobidan tamirlanadigan dahalar ichidagi yollar masalalarini hal etish. Biz shunday hisoblab chiqishimiz kerakki, mablag hammasiga yetsin.

Sanoat ishlab chiqarish sohasida dastur sanoat ishlab chiqarish hajmining Toshkent boyicha ortachadan kora yuqoriroqqa osishini taminlash imkonini beradi. Qaror asosidagi eng asosiy va muhim goya sanoat ishlab chiqarish har yili kamida 11,0 foizga, xalq istemoli mahsulotlarini ishlab chiqarish 10,0 foizga, asosiy kapitalga kiritiladigan investitsiyalar 7,0 foizga, qurilish 12,0 foizga, chakana savdo 10,5 foizga, xizmatlar 10,0 foizga osishiga erishish.

Biz katta maqsad qoymoqdamiz, bu uch yildan song Buyuk Ipak yoli metro bekatidan Parkent bozorigacha boradigan superelita, superzamonaviy Muhammad Yusuf kochasini qurish. Bu qurilish sohasidagi maksimum-vazifa. Bunga tumanning kuchi yetadi deb oylayman: hozir ushbu loyiha bilan shugullanadigan muayyan investorlar bilan muzokaralar olib bormoqdamiz.

Sogliqni saqlash. Sogliqni saqlash masalalari, ayniqsa Prezident raisligi ostida otkazilgan ikkita video-selektor yigilishlaridan keyin, barcha tumanlarga, shu jumladan, Mirzo Ulugbek tumaniga ham tegishli. Bu sohada tuman maqtana oladigan narsalar yoq. Malum ishlar boshlangan. Birinchisi: dori vositalari bilan taminlash. Toshkent hokimi qarori tufayli, bepul dori vositalari bilan taminlashni moliyalashtirish hajmi keskin ravishda, qariyb ikki karra oshirildi. Hozir ishonch bilan ayta olamanki, agar budjet kasalxonasiga joylashsangiz, davlat sizni hamma narsa bilan taminlaydi, hech narsa: na bint, na ukol va dorilarni olib kelishingiz kerak boladi.

Dorixonalar tarmogi istemolchilar huquqlarini himoya qilish boyicha faol ish olib borilmoqda. Sogliqni saqlash tizimining tegishli organini va Soliq, valyutaga oid jinoyatlar va jinoiy daromadlarni legallashtirishga qarshi kurash departamentini jalb etgan holda har kuni monitoring olib bormoqdamiz. Malum bir yutuqlar bor. Bazilardan litsenziyalarni olib qoyishga togri kelmoqda.

Kasalliklar oldini olish boyicha ishlar olib bormoqdamiz. Nafaqat davolash, balki patronaj ham. Tumanda anketa sorovini otkazish amaliyoti joriy qilingan. Soglom turmush tarzini targib qilmoqdamiz.

Jamoatchilik fikri qanday organilmoqda? Prezident 2017-yilni Xalq bilan muloqot yili deb elon qilib, qanchalik haq bolganiga amalda ishonch hosil qildim. Xalq bilan suhbatlashish kerak, ular oz muammolarini bayon qilishi, bizning nimada nohaq ekanligimizni, nima uchun u yoki bu ishni qilishimiz kerakligini tushuntirishi kerak. Agar kimdir sizni qadrlamasa, tushunmasa, bu hafsala pir bolishi kerak, degani emas. Yana qaytib borish va tushuntirish, uqdirish kerak. Shunda odamlar sizni qollab-quvvatlaydi. Odamlar qollab-quvvatlasagina, natija boladi.

Shaxsiy qabullar. Dushanbadan tashqari har kuni haftasiga ikki kun shaxsan ozim 1012 kishidan qabul qilaman, uch nafar orinbosarim ham shunday qabullarni uyushtiradi shunda kuniga 5080 kishi qabul qilinadi. Shunisi qiziqki, murojaatlarning yarmi joyida hal etiladi.

Yigilishlar. Kamida haftada bir marta 400500 kishini yigib, dolzarb masalalarni muhokama qilishga intilaman. Bular uy-joy, kommunal, ijtimoiy taminot masalalari bilan kelgan odamlar, tadbirkorlar bolishi mumkin. Biz odamlarni kelishga majbur qilmaymiz, ammo zalda odatda tangaday ham bosh joy bolmaydi. Chunki muammolarni hal etamiz.

Facebook. Facebookda hokimlik sahifasini ochdik va aholi hokimlikka murojaat qilish uchun qoshimcha kanalga ega boldi. Facebook orqali kelib tushayotgan murojaatlarning birortasi ham etiborsiz qolmayapti. Biz ularni rasmiy arizaga tenglashtirganmiz. Maxsus shakl tayyorlaganmiz, har bitta murojaatni royxatga olamiz va nazorat qilamiz.

Veb-sayt. Muloqot yili doirasida biz Mirzo Ulugbek tumanining yangilangan saytini ishlab chiqib, ishga tushirmoqdamiz. Yangilik kiritmoqchimiz. Qanaqa yangilik? Birinchidan, biz onlayn faoliyat yuritmoqchimiz. Fuqarolarning barcha qabullarini onlayn rejimida translyatsiya qilib, song yozuvlarni saytga joylamoqchimiz. Savollar va murojaatlarning taxminan 70 foizi takrorlanadi, va fuqarolar javoblarni bevosita olishi mumkin. Ikkinchidan, hokimning uy-joy masalalari, xususiy uy-joy mulkdorlari shirkatlari, kredit berish, yollar, sogliqni saqlash, maktablar va bolalar bogchalari, savdo kabi aholini qiziqtiradigan masalalar boyicha video-javoblari, vebinarlar seriyasini yozib olmoqchimiz. Hech bolmasa, 1520 daqiqalik, avvaldan tayyorlab qoyilgan nutqlar maruzalar. Toki odamlar ozlarini qiziqtirgan mavzu boyicha videolarni tomosha qilishi yoki yuklab olishi mumkin bolsin.

Tuman aholisi qanday yordam bera oladi? Muvaffaqiyatimizning asosiy garovi aholining komagi. Yaqin va unumli hamkorlik qiluvchi mahallalar bor, yana shunday hududlar borki, ular bilan hamkorlik qiyin kechadi. Shunga qaramay, aksariyat bizni qollab-quvvatlaydi. Men buni qayerdan bilaman? Bitta misol. Biz tumanda kam taminlanganlar uchun umumiy navbatni bekor qilgan yagona hokimlikmiz. Nima uchun? U yerda afgon urushi qatnashchilari, yolgiz onalar kabi 14 ta alohida guruh boyicha navbat olib borilar edi. Navbatda kim birinchi? deb soraganimda, bir yola 14 kishi navbatda birinchi bolib turgani ayon boldi. Bu yerda korrupsiya borligi tushunarli, va biz buni bekor qilib, ishlab chiqilgan muhtojlik koeffitsiyenti boyicha navbat joriy etdik. Toqqiz kishilik komissiya korib chiqadi, mezonlar, ballar izchilligi bor barchasi shaffof va aniq-ravshan. Tumanda bugungi kunda 12 kishi kommunal jamgarmadan bepul uy-joy bilan taminlanish huquqi ega ekanligi aniqlandi.

Prezidentning Sirgali tumanida arzon uy-joylar qurish haqidagi qarori biz uchun katta komak. Prezidentning Toshkent hokimligi qoshida faqat ipoteka loyihalarini moliyalashtirish uchun alohida Poytaxt bank ipoteka bankini ochish haqidagi qarori ham oz vaqtida chiqdi. Bunga nemis modeli asos qilib olingan: xonadon narxining 50 foizini toplaysiz va shundan song sizga xonadon beriladi. Qolgan summa besh yil davomida tolanadi.

Biz aholiga kommunal xizmat korsatish sifati uchun teng ravishda javobgar ekanligimizni albatta yetkazishimiz kerak, yani tuman mamuriyati ishlarni tashkillashtirish nuqtai nazaridan, aholi esa oz uyini tutish uchun javobgar. Aholi qanchalik masuliyatni, shu jumladan, oz uylari va hovlilarini sifatli obodonlashtirish va tamirlash ishlari uchun qanday moliyaviy yuklamani oz zimmasiga olishga tayyorligi haqida sorov tashkil qilmoqchimiz. Tijorat banklari tomonidan Xususiy uy-joy mulkdorlari shirkatlariga tamir ishlarini amalga oshirish uchun imtiyozli kreditlar ajratilishi amaliyoti yolga qoyilgan.

Bizning eng katta falokatimiz loqaydlik. Shu yonalishda biroz ishlashimiz kerak.

Tuman osadi va kengayadi. Toshkentni rivojlantirish boyicha tasdiqlangan bosh rejaga kora, tuman Qibray tumanining bir qismi hisobiga kengayadi. Mirzo Ulugbek tumani yaqin yillar ichida 730 gektarga osadi.

TTZgacha metro. Reja bor, metropoliten qurilishi sxemasi tasdiqlangan. Buyuk Ipak yoli bekatidan keyin uchta bekat quriladi, oxirgisi TTZda boladi. Olti kilometrli yol kuniga 200 ming yolovchiga xizmat korsatadi.

Eski va avariyali uylar muammosi. Eskirgan uy-joylarni buzish boyicha tasdiqlangan reja bor, bu u yerda istiqomat qiluvchi shaxslarga kompensatsiya sifatida teng qiymatli mol-mulk berish masalasi yechimi bilan parallel tarzda bormoqda. Oziga xos binolarni asrab qolishga harakat qilamiz. Bu yerdagi murakkabliklar shundaki, bazan bir uyda de-fakto (amalda) 35 kishi istiqomat qiladi, de-yure (rasman) esa 35 ta oila royxatda turadi. Investorlarimiz keyin xarajatlarni qoplay olmaydi va ish toxtab qoladi. Hali kop ishlash kerak.

20172019-yillarda Toshkent shahrining Mirzo Ulugbek tumanini kompleks rivojlantirish dasturi doirasida jami maydoni qariyb 400 ming kvadrat metrga teng 60 dan ortiq kop qavatli turar-joy binolarini qurish kozda tutilgan.

Memorchilik transformatsiyalari odamning qulaylikda yashashiga qaratilgan bolishi kerak. Bu fikringizga qoshilaman, shahar, tuman aholi uchun qulay bolishi kerak. Tumanda sershovqin attraksionlardan xoli va ortiqcha infratuzilmasiz bolgan boglar, yashil hududlar yaratilmoqda, u yerda faqat maysazor va orindiqlar boladi. Tumanning 12 ta nuqtasida allaqachon joylar ajratilgan: Ozbekiston va Grand Mir mehmonxonalari oraligida, Temur Malik kochasida 6000 kvadrat metrlik katta bog boladi, Humoyun va Ahmad Yugnakiy massivlarida kichik xiyobonlar boladi. Har kuni investorlarni qidiryapmiz. Yangi boglarda soglomlashtirish zonalari bolishiga va ularning kopchiligida qizil gishtdan salomatlik yolaklarini tashkillashtirishga harakat qilishga vada beraman.

Tumanda hovlilarga 4500 dan ortiq orindiqlar ornatildi, ularning bir qismi Xususiy uy-joy mulkdorlari shirkatlari hisobidan tashkil qilindi. Ammo bu yetarli emas. Hali davom ettiramiz.

Tumanda namunaviy mahalla loyihasi asosida zamonaviy mahalla guzarlarini barpo etishining aniq rejasi ishlab chiqilgan. Jumladan, 54ta mahallalardan 36 tasining aniq mablaglari, ularning manbasi ishlab chiqilgan va tasdiqlangan.

Tumanning muhandislik-kommunikatsiyaviy va ishlab chiqarish infratuzilmasining yetakchi mexanizmi bolgan tumanning memoriy qiyofasini ozgartirish boyicha chora-tadbirlarni amalga oshirish doirasida 771 milliard somlik 337 ta loyihani amalga oshirish kozda tutilgan.

Hozirda rekonstruksiya qilinayotgan kochalar trotuarlar nuqtai nazaridan jismoniy imkoniyati cheklangan shaxslar harakatlanishi uchun moslashtirilmoqda. Bu avtobus bekatlari va metro bekatlari uchun ham orinli. Tan olish kerakki, bu yonalishdagi ishlarni kuchaytirish zarur.

Biz Salor daryosini tuman aholisi uchun dam olish joyiga aylantirish boyicha tadrijiy ishlarni boshlab yubordik.

Tasavvur qiling, hozir sizni Mirzo Ulugbek tumanining barcha aholisi oqimoqda. Ularga nima degan bolardingiz?

Ulardan menga ishonishni soragan bolardim. Tumanni rivojlantirish uchun kuchimni ham sogligimni ham ayamayman. Qulay yashash uchun birdam bolishimiz kerak. Sizning yordamingiz, roziligingiz va komagingizsiz bunga erishib deyarli mumkin emas. Agar odamlar davlat hokimiyatining harakatlarini qollab-quvvatlamasa, hech bir mamuriyat hech narsa qila olmaydi. Bu Xususiy uy-joy mulkdorlari shirkatlaridagi tartibga nisbatan ham, trotuarga mashinani qoymaslik, kochaga axlat tashlamaslik kabi oddiy axloq qoidalariga rioya etish boyicha ham orinli. Bolalarga esa yaxshiroq oqish kerak, demoqchiman. Sizning bilimingiz ozingizga ham, butun mamlakatga ham kerak boladi.

Tumanda sizni qanday eslab qolishlarini istardingiz?

Meni Mirzo Ulugbek tumanini boshqargan davrda tumanda yashashni qulayroq qilgan kishi sifatida eslab qolishlarini xohlardim. Bu tushuncha keng, u biz kompleks sifatida tilga olgan narsalarning barchasini qamrab oladi, bular ham boglar, ham kommunal soha, ham savdoni tartibga solish, ham garajlar.

Men shu yerda, xuddi boshqalarnikiga oxshash uch xonali xonadonda istiqomat qilaman. boshqalarda bolgani kabi, menda ham Xususiy uy-joy mulkdorlari shirkati bilan bogliq muammolar bor. Va tizim ishlab ketishini, men va barcha aholi bu yerda qulaylikda yashashini istayman.

Sizda bitta nomoddiy mojizani amalga oshirish imkoniyati bolganida, bu nima bolardi?

Men sayyoradagi aholining barchasida: kattalar va bolalarda ham, erkaklar va ayollarda ham mukammal korish qobiliyati bolishini taminlagan bolardim.

Baxtiyor Nasimov,
sharhlovchi.

: admin (7-04-2017, 14:44)
0 (: 0)
. !

!


vote-icon
?

?
( 32) ( 0) ( 31) ( 1)
:
-
:
:
20 ... -