» » Ozbekistonda kredit-modul tizimiga otilsa qanday ozgarishlar sodir boladi?

Ozbekistonda kredit-modul tizimiga otilsa qanday ozgarishlar sodir boladi?


Shavkat Mirziyoyev tomonidan 8-oktabr kuni imzolangan Ozbekiston Respublikasi oliy talim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash togrisidagi farmonda respublikadagi kamida 10 ta oliy talim muassasasini xalqaro etirof etilgan tashkilotlar (Quacquarelli Symonds World University Rankings, Times Nigher Education yoki Academic Ranking of World Universities) reytingining birinchi 1 000 ta orindagi oliy talim muassasalari royxatiga kiritish va oliy talim muassasalarida oquv jarayonini bosqichma-bosqich kredit-modul tizimiga otkazish belgilab berilgandi.

Shuningdek, 2030-yilga qadar respublikadagi barcha oliy talim muassasasi (OTM)ning 85 foizi, jumladan, 2020/2021-oquv yilining ozida 33 ta oliy talim dargohini kredit-modul tizimiga otkazish korsatib otilgandi.

Xalq sozi Online TDIU Universitet 3.0 xalqaro oquv, ilmiy-innovatsion tadqiqotlar markazi direktori, i.f.d., dotsent Sherzod Mustafaqulov hamda ushbu universitetning Talimning kredit tizimini boshqarish bolimi boshligi, PhD Mansur Sultonov bilan suhbat uyushtirib, ushbu suhbat asosida kredit-modul tizimidan kozlangan maqsad, uning afzalligi va salbiy jihatlari, bugun va kelajak uchun qay darajada foyda keltirishi haqida maqola elon qildi.

Uning ozi nima?

Kredit-modul tizimi, bu talimni tashkil etish jarayoni bolib, oqitishning modul texnologiyalari jamlamasi va kredit olchovi asosida baholash modeli hisoblanadi. Uni bir butunlikda olib borish serqirra hamda murakkab tizimli jarayondir. Kredit-modul tamoyilida ikkita asosiy masalaga ahamiyat beriladi: talabalarning mustaqil ishlashini taminlash; talabalar bilimini reyting asosida baholash.

Kredit-modul tizimining asosiy vazifalari sifatida quyidagilar etirof etiladi:

Yuqoridagilar dars mashgulotlarini nafaqat oqitishni innovatsion talim texnologiyalari asosida olib borish, balki talabadan mustaqil oqib-organish, talimga yangicha munosabatda bolish, mehnat bozori talabidan kelib chiqib, zaruriy va chuqur nazariy bilimlarni egallash, amaliy konikmalarini shakllantirishga orgatishdan iboratdir. Muxtasar aytganda, mazkur tizim talabaning kasbiy rivojlanishi va kamolotiga yonaltirilgan. Ilm sohibining butun hayoti davomida bilim olishini taminlashga hamda mehnat bozori va zamonaviy talablarga javob bera oladigan inson kapitalini shakllantirishga qaratilgandir.

Keling, shu orinda modul va kredit tushunchalari mohiyatiga qisqacha toxtalib otamiz.

Modul bu, bir nechta fan hamda kurslar organiladigan oquv rejasining bir qismi. U talabalarda malum bir bilim va konikma hosil qilish, tahliliy-mantiqiy mushohada yuritish salohiyatiga ega bolishiga qaratilgan bir nechta fanlar (kurslar) majmui hisoblanadi. Bunda oqituvchi oquv jarayonini tashkil qiladi, jonli, video hamda audio maruzalar oqiydi, talabaning faoliyatini muvofiqlashtiradi va nazorat qiladi. Talaba esa mavzuni mustaqil organadi hamda berilgan topshiriqlarni bajaradi.

Xorijiy tajribaga kora, kredit-modul tizimida oquv jarayoni har semestrda 24 tagacha moduldan iborat boladi. Modulda jamlangan fanlar osondan murakkablik sari, nazariy-uslubiy fanlardan amaliy fanlarga qarab hamda mantiqiy jihatdan bir-birini ozaro uzviy toldirish prinsipi asosida shakllantiriladi. Talaba mutaxassis bolib shakllanishi uchun nafaqat axborotlar, balki ularni qayta ishlash, amaliyotga joriy qila olish malakasiga ega bolishi talab etiladi.

Modulga asoslangan oquv dasturlari maxsus sxema asosida ishlab chiqiladi va quyidagilarni oz ichiga qamrab oladi:

Modul asosida oqitish tizimida talabalar bilimi, malakasi hamda konikmasini baholashda reyting baholash tizimidan foydalaniladi. Unda talabaning barcha oquv faoliyati, yani auditoriya va auditoriyadan tashqarida olgan, ozlashtirgan bilimlari ball berish orqali baholanadi.

Kredit (credit) talabaning alohida talim yonalishi yoki dasturi (kurs) boyicha fanlarni oqib organishi va ozlashtirishi uchun sarflangan oquv yuklamasining (vaqtning) olchov birligidir. Kredit talabaning meyoriy hujjat bilan belgilangan, odatda bir hafta davomida auditoriyada va mustaqil ravishda talim olishi uchun ajratilgan minimal vaqt olchovidir. Talabaga kredit malum bir fandan belgilangan topshiriqlarni bajarib, yakuniy imtihondan muvaffaqiyatli otgandan song beriladi.

Har bir talaba kelajakda tanlagan yonalishi va mutaxassisligi boyicha diplomga ega bolishi uchun kreditlarni yigib borishi lozim. Toplangan kredit talabaga butun umr davomida ozining malakasini oshirib borish yoki qoshimcha oliy malumot olishiga xizmat qilib boraveradi. Iqtisodiy tilda aytganda, toplangan kredit talabaning akademik aktiviga aylanib boradi.

Kredit texnologiyasi talim oluvchilarga ishchi oquv rejaga kiritilgan tanlov fanlarini tanlash, bu orqali individual oquv rejasini shakllantirishda bevosita ishtirok etish huquqini beradi. Ularga, nafaqat fanlarni, balki professor-oqituvchilarni ham tanlash erkinligi beriladi. Talabalarga fanlarni tanlash imkoniyatining berilishi ijobiy hol sanaladi. Bu oquv jarayonlarini baholashning oziga xos qiymat korsatkichi bolib ham hisoblanadi.

Tarix va sabab

Kredit ilk marotaba XVIII va XIX asrlarda AqSh universitetlarida joriy etilgan bolib, oquv jarayonlarini liberalizatsiya qilish, talabaning haftalik akademik yuklamasini belgilab berish maqsadida yaratilgan.

1869-yilda Garvard universiteti prezidenti, Amerika talimining taniqli arbobi Charlz Uilyam Eliot kredit soati tushunchasini istemolga kiritadi. Shunday qilib, 18701880-yillarda kredit soatlari bilan olchanadigan tizim joriy qilinadi. Kredit tizimi bilan oqish va oquv dasturlarini ozlashtirish talabalarga oquv jarayonini mustaqil ravishda rejalashtirish, uning sifatini nazorat qilish, talim texnologiyalarini takomillashtirish uchun imkoniyat yaratib berdi.

Kredit toplash olchovining kiritilishi talabaga katta erkinlik berish bilan bir qatorda, kelajakda tanlagan sohasining raqobatbardosh mutaxassisi bolib yetishishi uchun akademik jarayonni mustaqil rejalashtirish imkonini ham taqdim etdi. Ayni chogda, baholash tizimi va talim texnologiyalarining takomillashishiga ham olib keldi.

Bolonya deklaratsiyasida kozda tutilganidek, kredit-modul tizimi aynan mustaqil talimga urgu qaratgani holda, asosan, ikkita funksiyani bajarishga xizmat qiladi:

birinchisi, talabalar va oqituvchilarning mobilligini, yani bir oliy talim muassasasidan boshqa OTMga tosiqlarsiz, erkin ravishda otishini (oqishni yoki ishni kochirish)ni taminlaydi;

ikkinchisi, talabaning tanlagan talim yonalishi yoki mutaxassisligi boyicha barcha oquv va ilmiy faoliyati uchun akademik yuklama kredit aniq hisoblab boriladi. Kredit yigindisi talabaning tanlagan dasturi boyicha nimani qancha ozlashtirganligini namoyon etadi.

Bolonya deklaratsiyasi: ortga nazar

Bugungi kunda talim tizimiga daxldor bolgan kishilar tomonidan Bolonya tizimi, uning ahamiyati boyicha turli fikr-mulohazalarni eshitib qolamiz.

Xosh, bu qanday tizim? Uning qanday afzalligi va salbiy jihatlari mavjud?

Ushbu tizimni yaratish uchun otgan asrning 70-yillaridan Yevropadagi barcha oliy talim muassasalarining integratsiyasini taminlash, oliy talimning yagona standartini yaratish, talabalar va oqituvchilar mobilligini yolga qoyish, diplomlarni tan olish, talabalar bilimi, malakasi hamda konikmasiga qoyiladigan ballarni unifikatsiya qilish bilan bogliq bir qator muammolarni yechishga qaratilgan say-harakatlar boshlab yuboriladi.

Mazkur harakatlarning samarasi olaroq, 1999-yilda Italiyaning Bolonya shahrida 29 ta mamlakat vakillari tomonidan Bolonya deklaratsiyasi imzolanadi.

Bugungi kunga kelib, Bolonya jarayonida 48 ta mamlakat ishtirok etadi. Ularning orasida MDHmamlakatlaridan Rossiya, Ukraina, Ozarbayjon, Moldova, Armaniston, Gruziya, Qozogiston va Belarusham bor.

Bolonya tizimi boyicha oliy malakali kadrlarni tayyorlash ikki bosqichda amalga oshiriladi. Odatda uch yildan kam bolmagan bakalavrlar tayyorlash hamda 1-2 yillik magistratura bosqichi.

Kopgina ekspertlar Bolonya deklaratsiyasining qabul qilinishiga salohiyatli, iqtidori yuqori bolgan talabalarni egallash, mehnat bozorida ularning bilimini qadrlash boyicha AQSh bilan kechgan raqobatda Yevropa oliy talim muassasalarining imkoniyatlari cheklanganligi, koplab aql sohiblarining kohna qitani tark etib, Amerikaga kochib ketish tendensiyasiga qarshi korilgan chora asosiy sababbolganini etirof etadi.

Vazirlik nega Yevropa maktabiga ustuvorlik bermoqda?

Bugungi kunda mazkur kredit olchovi tizimini amaliyotga tatbiq etish boyicha tortta model keng tarqalgan.

Bular AQShning kredit tizimi (USCS); Yevropa mamlakatlarining kredit tizimi (ECTS); Osiyo Tinch okeani mamlakatlarining kredit tizimi (UCTS); Buyuk Britaniyaning kredit tizimi (CATS).

Ushbu modellarning ichida eng kop tarqalgani AQSh va Yevropa modellaridir.

Malumotlarga kora, mamlakatimiz Oliy va orta maxsus talim vazirligi kredit tizimini joriy etishda Yevropaning ECTS tizimidan foydalanishga ustuvorlik qaratyapti. Shu bois uning afzal jihatlari, qulayliklari, yutuq va kamchiliklari haqida ham toxtalib otish maqsadga muvofiq, deb hisoblaymiz.

Bolonya deklaratsiyasining eng muhim jihatlaridan biri oliy talim muassasalarining yagona kredit tizimidan foydalanish (ECTS)ga asoslanadi. Kredit yoki kredit birligi oquv rejasida hisobga olingan har qanday oquv faoliyatining qiymat korsatkichi hisoblanadi.

ECTS tizimi Yevropa va umuman, Bolonya jarayoni ishtirokchi-mamlakatlari talabalariga katta afzalliklarni taqdim etadi.

Masalan, talaba talim olayotgan universitetida egallagan akademik bilimlarini shu tizimga azo mamlakatlar oliy talim muassasalarida tan olinishini, yani oziga xos konvertatsiyasini kafolatlaydi. Shu bilan birga, mazkur tizim azolariga talabalarni boshqa OTMga oqishini tiklash, kochirish va tugatish imkoniyatini beradi.

ECTS tizimi universitetlarga ham bir qator qulayliklarni taqdim etadi. Chunonchi, malum bir talim yonalishi va mutaxassisliklar kesimida oquv jarayoni haqidagi axborotlarni aniq aks ettiruvchi oquv rejalarning oxshashligi hamda yagonaligini taminlaydi. Shuningdek, mutaxassislik darajasining tan olinishiga erishish maqsadida talabani qabul qiluvchi va jonatuvchi oliy oquv yurtlaridagi dasturlarning mazmunini oldindan kelishib olish imkonini beradi. Talabaning talim olishi bilan bogliq barcha masalani hal etishdagi javobgarligi hamda mustaqilligi saqlanadi. Yevropa talim tizimida oquv kurslari va barcha talim jarayoni kreditlarda, Ozbekiston hamda MDHning boshqa mamlakatlarida esa akademik soatlarda hisoblanib kelinadi.

ECTS tizimi boyicha har bir oliy talim muassasasi kredit tarkibini, har bir modul boyicha kreditlar sonini, qolaversa, har bir kurs va umuman, oqish davrini tamomlash uchun talaba tomonidan toplanishi lozim bolgan kreditlarning umumiy miqdorini mustaqil belgilaydi.

Amaldagi oqitish tartibidan farqli olaroq, kredit tizimida majburiy fanlardan tashqari tanlov fanlari ham talabaning individual dars jadvaliga kiritiladi. Talabalar oqishdan haydalmaydi yoki kursdan-kursga qoldirilmaydi. qaysi fan (kurs)dan belgilangan kreditlarni toplay olmasa, faqat osha fanning ozidan qayta imtihon topshiradi, xolos. Oliy malumot togrisidagi diplom esa belgilangan kreditlar toplagandan song beriladi.

ECTS tizimi boyicha talabalarning bir yilda toplashi lozim bolgan kredit miqdori 60 ni tashkil etadi. Bir oquv yili ikki semestrdan iborat boladi deb olsak, talaba har semestrda 30 kredit toplab borishi lozim. Bakalavriat dasturi 3-4 yillik bolsa, talaba bakalavr darajasini qolga kiritishi uchun jami 180240 kredit, 1-2 yillik magistratura dasturini tugallashi uchun esa, 60120 kredit toplashi majburiyat hisoblanadi.

Ozbekistonda ahvol qay korinishda edi?

Malumki, bizda axborot manbai va turli xildagi xalqaro malumotlar bazalariga kirish, ulardan foydalanish malum darajada cheklanib qolgandi. Oqibatda oliy talimda professor-oqituvchilarning asosiy diqqati axborotni qidirib topish, uni ozlashtirish hamda dastlabki qayta ishlagandan song talabalarga tarqatishga qaratildi. Yani oqituvchilar shunchaki axborotni qabul qiluvchi va uzatuvchi subyekt edi, xolos.

Bunda talaba oquv jarayonining obyekti sifatida axborotni qabul qiluvchi vazifasini bajarar, asosiy vaqtini auditoriyada maruza mashgulotlarini tinglashga sarflar edi. Bugungi kunga kelib esa axborotlar olamidan bahramand bolishning tezlashgani, xalqaro ilmiy-texnik malumotlar bazalaridan foydalanish imkoniyatlarining kengaygani, globallashuv jarayonlari jadallashgani bois talabalarning mustaqil talimini rivojlantirish masalasi kun tartibiga kotarildi.

Talim yonalishlari va mutaxassisliklar oquv rejalari esa mehnat bozori talabi bilan boglanmagan fanlar bilan toldirilar, asosan, professor-oqituvchini ish bilan taminlash, unga auditoriya soatini chiqarib berish prinsipi nuqtayi nazaridan, shuningdek, kafedra mudirlarining ozaro kelishgan holda fanlarni taqsimlash asosida shakllantirilar edi.

Talabaga fanlarni hamda professor-oqituvchilarni tanlash u yoqda tursin, zerikarli bolgan mashgulotlardan voz kechib, kutubxonada oqib-organishiga ham imkon berilmas edi. Talabaning dars mashgulotlarini qoldirishiga jiddiy talafot sifatida qaralib, bir semestrda 30 soatdan oshsa ogohlantirish, 74 soatdan oshsa, talabalik safidan chiqarishgacha borilardi. Talabaga ushbu fan va oqituvchi yoqadimi-yoqmaydimi, berilayotgan bilimlar almisoqdan qolib ketganmi-ketmaganmi, auditoriyada otirishi shart edi!

Xullas, ananaviy tizimda talaba kelajakda qanday bilimlarni egallashi, qanaqangi professor-oqituvchilar dars berishi, yonalish profili, fanlarning qisqacha mazmuni boyicha hech qanday materiallar taqdim etilmasdi.

Vaholanki, rivojlangan xorijiy davlatlarning barcha OTMda talim yonalishi va mutaxassisliklar togrisidagi hamma malumotlar, xususan, oquv rejasida aks etgan fanlarning qisqacha sillabusi (fanning identifikatsiyasi, professor-oqituvchi haqida malumot, dars tavsifi, fanning maqsadi, organish natijalari, oqitish metodikasi, fanning rejalari, adabiyotlar, baholash metodikasi), fanlar kesimida dars mashgulotlarini olib boradigan professor-oqituvchilar hamda ularning erishgan yutuqlari, mehnat bozorida mutaxassisga qoyilgan qisqacha talablar, yani qanday nazariy, amaliy bilim, konikma va kasbiy malakaga ega bolishi bilan bogliq malumotlar universitetlarning rasmiy veb-saytida ochiq-oydin elon qilingan boladi. Ayni paytda, ming afsuski, abituriyentlar universitetlarimiz saytlarida ushbu malumotlarni topishga qiynalishadi. Bu boyicha ham madaniyatni shakllantirish vaqti esa allaqachon kelgan.

ECTS talablari: dastlabki qadamlar

Yuqorida takidlanganidek, ananaviy oqitish tizimining salbiy jihatlaridan voz kechish va xalqaro standartlar talablari doirasida ishlarni tashkil etish boyicha dastlabki qadamlar qoyilmoqda.

Hozirgi kunda mamlakatimizning 33 ta oliy talim muassasasida kredit-modul tizimiga otish boyicha ishlar jadallik bilan olib borilmoqda. Barcha kuchlar ushbu tizimni yaratishga safarbar etilyapti.

El-yurt umidi jamgarmasi tomonidan muntazam ravishda xorijiy oliy talim muassasalarida ilmiy tadqiqot ishi va pedagogik faoliyat bilan shugullanayotgan, aynan kredit-modul tizimini yaqindan biladigan vatandoshlar tomonidan seminarlar tashkil etilib kelinayotgani bunga bir misoldir. qolaversa, ozini ozi moliyalashtirishga otgan 10 ta oliy talim dargohiga El-yurt umidi jamgarmasi huzuridagi Xalqaro ekspertlar kengashi azolaridan bir nafardan ekspert maslahatchi sifatida biriktirib qoyilgan.

Mazkur jarayonlarni tolaqonli amalga oshirish uchun oliy talim muassasasida tegishli bolinmalar ham tashkil etilyapti.

Xususan, Toshkent davlat iqtisodiyot universitetida Talimning kredit tizimini boshqarish bolimi faoliyat yuritmoqda. Ushbu bolim tomonidan 2020/2021-oquv yilidan universitetda oqitiladigan barcha talim yonalishlari va mutaxassisliklarning ECTS kredit-modul tizimiga toliq transformatsiyasini amalga oshirish boyicha ishlar boshlab yuborilgan.

Transformatsiya jarayonlari boshlandimi?

Dastlabki hisob-kitoblarga kora, universitetda bakalavriyat bosqichida bir semestrda oqish 15 hafta va attestatsiya uchun 6 (bir semestrda 3 hafta imtihonlar uchun ajratilgan) hafta ajratilmoqda. Shunda 4 yilda oqish haftalari soni 144 tani, attestatsiyalar 24 haftani hamda umumiy tatillar bilan hisoblaganda jami 204 haftani tashkil etmoqda. Barcha talim yonalishi va mutaxassisliklar oquv rejalarida har bir bosqichda fanlar ikki qismga, yani asosiy va tanlov fanlariga ajratilgan holda aks ettirilmoqda. ECTS talabidan kelib chiqib, talabaga har yili 60 kreditdan 4 yil ichida jami 240 kreditni toplash majburiyatini yuklash rejalashtirilmoqda. Shunda talaba 4 yil davomida maruza, amaliy hamda laboratoriya mashgulotlari va imtihon jarayonlarida ishtirok etishiga 2880 soat, mustaqil talimga 4320 soat, jami 7200 soat vaqt sarflashi lozim boladi.

Bizning misolimizda 1 kredit = 12 akademik soat + 18 soat mustaqil talimni tashkil etadi. Shu bois 1 kredit 30 soatga teng deb qaralib, talabaning haftalik auditoriya yuklamasi 20 soatga teng. Malakaviy amaliyot uchun ajratilgan kredit miqdori tegishli fan yoki fanlar hisobiga amalga oshirilishi kozda tutilgan.

Yangi tizimga otilsa, qanday ozgarishlar sodir boladi?

Mazkur tizimning oliy talimga joriy qilinishi oqitish sifatini oshirish, shaffoflikni taminlash, korrupsiyaga barham berish, talim oluvchining haqiqiy bilimini yuzaga chiqarish hamda talabaning mustaqil oqib-organib, oz ustida ishlashiga zamin yaratadi. Bugungi kunda Yevropa kredit tizimi kohna qitaning deyarli barcha oliy oquv yurtida amaliyotga joriy etilgan.

Kredit-modul tizimining joriy etilishi oqituvchi va talabaning hamkorlikda ishlashida muhim omil hisoblanadi. Modulli talimda pedagog tinglovchining ozlashtirish jarayonini tashkil etadi, boshqaradi, maslahat beradi, tekshiradi. Talaba esa yonaltirilgan obyekt tomon mustaqil harakat qiladi. Eng katta urgu ham talabalarning mustaqil talim olishiga qaratiladi.

Oquv jarayonida mustaqil talim olishning ahamiyati ortadi va bu kelajakda mutaxassislarning mustaqilligi, ijodiy tashabbuskorligi hamda faolligini oshirishga olib keladi. Kredit-modul tizimida universitet talabalari har doim oqituvchi va kursdoshlaridan yordam hamda maslahat olish imkoniyatiga ega boladi. Bu esa ozaro hamjihatlikni mustahkamlaydi va jamoada ishlash konikmalarini shakllantirishga xizmat qiladi.

Kredit-modul oqitish tizimiga otish oliy oquv yurti professor-oqituvchilariga bolgan majburiyat hamda talabni ham oshiradi. Yuqorida takidlab otilganidek, modulli oqitish tizimi bilan oqituvchi nafaqat axborot beruvchi va nazorat qiluvchi funksiyalarini, balki maslahatchi hamda muvofiqlashtiruvchilik vazifalarini ham bajaradi. Pedagogik jarayonda oqituvchining yetakchilik roli saqlab qolinadi.

Yana bir gap. Talimning kredit tizimi talabalar almashinuvini oshiradi. Chunki bitta universitetda olingan kreditlar ikkinchisida hisobga olinadi va talabalar kredit yoqotmasdan bir universitetdan boshqasiga otishi mumkin. Aynan ushbu tizim ozbekistonlik talabalarning ilgor xorijiy universitetlarda oqishini davom ettirishiga hamda murakkab byurokratik tosiqlarni olib tashlashga imkoniyat yaratadi.

Ammo shuni ham qayd etish lozimki, har qanday xalqaro tajribani kor-korona, oz qadriyatlarimizni hisobga olmasdan turib, togridan-togri tatbiq etish, uning har bir elementini chuqur tahlil qilmasdan, ilmiy asoslarga tayangan holda amalga oshirilmas ekan, kelajakda malum bir salbiy holatlarning yuzaga kelishini ham unutmaslik kerak.

Yani ushbu tizim bizning dunyoqarashimiz, shart-sharoit, barkamol insonni voyaga yetkazishga qaratilgan qadriyatlarimizga tola-tokis mos keladi, degani ham emas. Shu sababli, oquv jarayonining faol elementlari hisoblanmish professor-oqituvchi va talabaning ham bu boradagi qarashlarini ozgartirishimiz, mazkur tizim talablarini ularga singdirishimiz, oziga xos madaniyatni shakllantirishimiz darkor.

Zero, mehnat bozori talabiga mos kadrlarni tayyorlamas ekanmiz, raqobatda oz ornimizni, mavqeimizni yoqotishimiz muqarrar ekanligini his qilishimiz lozim. Ammo oldimizda bundan yaxshiroq yol ham, tanlov ham yoq. Nega deganda, barcha rivojlangan mamlakatlarning oliy talim muassasalari ushbu yoldan yurib, yuqori natijalarni qolga kiritmoqda.

Ananaviy oliy talim tizimimiz dunyoda tan olinmaganidan keyin, biz ilgor standart va tizimlarni oliy talim muassasalariga tatbiq etishga majburmiz. Shunday ekan, yangilikka intilish, oliy talim tizimini tubdan qayta isloh qilish boyicha boshlangan harakatlarni davom ettirish har tomonlama togri qarordir.

Eslatib otamiz, 2020-yil aprel oyidaSharqshunoslik sohasida kadrlar tayyorlash tizimini tubdan takomillashtirish va ilmiy salohiyatni oshirish chora-tadbirlari togrisida?? Prezident qarori bilanToshkent davlat sharqshunoslik instituti negizida Toshkent davlat sharqshunoslik universiteti tashkil etilgan, hujjatdauniversitetda talim jarayoni bosqichma-bosqich kredit-modul tizimi asosida amalga oshirilishibelgilangandi.

May oyida esaToshkent temiryol muhandislari instituti, Toshkent avtomobil yollarini loyihalash, qurish va ekspluatatsiyasi instituti va Toshkent davlat texnika universitetining aviakosmik texnologiyalari fakulteti negizida Toshkent transport universiteti tashkil etilishi,2020/2021-oquv yilidan universitetda kredit-modul talim tizimi joriy qilinishi haqidaxabar berilgan.

Iyun oyidajamoatchilik muhokamasiga qoyilgan Andijon qishloq xojaligi va agrotexnologiyalar instituti faoliyatini tashkil etish hamda agrar talim tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari togrisidagi Prezident qarori loyihasida haminstitutda bakalavriat talim yonalishlarida talimning kredit-modul tizimini bosqichma-bosqich joriy etilishi xususidamalumot berilgandi.



Manba: Daryo.uz
: admin (13-08-2020, 16:26)
0 (: 0)
. !

!


vote-icon
?

?
( 29) ( 0) ( 27) ( 2)
:
-
:
20 ... -