» » Goktuk Kara: Biz endi avtohalokatlarni baxtsiz hodisalar deb atamaymiz

Goktuk Kara: Biz endi avtohalokatlarni baxtsiz hodisalar deb atamaymiz


Turkiyadagi Yevropa Ittifoqi delegatsiyasining dasturiy menejeri Goktuk Kara, yol harakati xavfsizligini qanday yaxshilash haqida suhbatlashdi.

JanobKara,malumki,Turkiyaaholisiningkattaqismishaharlardayashaydivamamlakatningjadalurbanizatsiyasi"aqllishahar"ekotizimigatezotishgaturtkiberadi. Iltimos, aytingchi, aqlli shahar kontsepsiyasi yol harakati xavfsizligini qanday yaxshilaydi?

Turkiya rivojlanayotgan mamlakat, shu jumladan demografik jihatdan ham: aholining osish suratlari ijobiy dinamikani korsatmoqda. Birgina songgi yigirma yil ichida Istanbul aholisi uch baravarga kopayganini aytish kifoya: rasmiy malumotlarga kora, bu yerda hozir 15,5 million kishi istiqomat qiladi. Albatta, ushbu tendensiyani hisobga olgan holda, transport tarmoqlarini rivojlantirish muhim ahamiyatga ega.

Parallel ravishda avtoulov, avtobus va temir yol tizimlari mavjud bolganligi sababli, mamlakatda osib borayotgan talab sharoitida ushbu quvvatlarni taqsimlash rejasi mavjud, ammo bazida bu yetarli emas. Aynan shuning uchun aqlli ekotizimlar shaharlardan transport sohasiga bosimni kamaytirishga yordam beradi deb oylayman.

Trafikni boshqarish transport tarmogining muhim segmentidir. Masalan, avtobus marshrutlarini olaylik: aqlli tizimlar marshrutlarning tirbandligini baholash orqali transport marshrutining har bir uchastkasining ishlash samaradorligini tushunish uchun malumotlar toplamini taqdim etadi.

Bunday malumotlar yordamida yol xizmatlari transport harakatini tartibga solishlari, haydovchilar maxsus toxtash joylarini kuzatib borish uchun maxsus dasturlardan foydalanishlari va fuqarolar esa transportning kelish vaqtini ozlarining smartfonlarida jadval boyicha kuzatishlari mumkin.

Lekin, bu malumotlarning ozi faqatgina samaradorlikni oshirish vositasi ekanligini anglash kerak. Shu sababli, jamiyat, fuqarolar va siyosatchilar shaharni rivojlantirish boyicha oz qarashlariga ega bolishi muhimdir.

Avvalam bor, shaharlardagi odamlarni sekinlashtirish kerak. Bu gayrioddiy tuyulishi mumkin, ammo shaharlar - shoshiladigan joy emasdir. 30 km/s dan yuqori tezlikda harakatlanish avtohalokat paytida olim ehtimolini bir necha borga kopaytiradi.

Infratuzilmaning xavfsizligi juda muhimdir. Siz velosipedchilar va piyodalarni himoya qilish orqali harakatlanuvchilarning ushbu segmenti uchun yaxshi infratuzilmani yaratishingiz lozim.

Favqulodda vaziyatlarda qongiroq qilish tizimlari ham yol harakati xavfsizligi uchun juda muhimdir. Baxtsiz hodisa paytida tez yordam xizmatlari halokat joyiga hech qanday tosiqsiz yetib borishlari shart. Halokat paytida transportni boshqarishning ushbu ustuvor yonalishi juda ham muhimdir.

Turkiya va Ozbekiston madaniy jihatdan bir-biriga oxshash mamlakatlardir. Iltimos, Turkiyada Ozbekistonda qollanilishi mumkin bolgan yol harakati xavfsizligini yaxshilash boyicha tajribangiz bilan ortoqlashing. Sizningcha, harakatlanish madaniyatini qanday oshirish kerak? Jarimalarni kuchaytirish, ijtimoiy reklama, yana nima?

Menimcha, bu haqiqatdan ham juda yaxshi savol. Men madaniy kodga ishonaman. Bu biz organgan narsalar va biz jamiyat madaniyatida qanday ishtirok etamizdir.

Boshlangich maktabdanoq yol harakati havfsizligi madaniyatini ozlashtirish lozim. Maktab yoshidagi bolalarda baxtsiz hodisaga uchrash xavfi bor va bu jiddiy jarohatlarga, uzoq vaqt azob chekishga, tushkunlikka tushishiga va undan ham yomoni - olimga olib kelishi mumkin.

Kattalar uchun uzoq muddatli kommunikatsiya strategiyasini ishlab chiqish muhimdir. Faqatgina jarima tolash bilan cheklanib, radarlar va videokameralar ornatish etarli emas. Odamlar ozlarining harakatlarining oqibatlarini tushunib yetishlari muhimdir.

Agar yosh bola tosatdan yolga sakrab chiqsa, katta tezlikda toxtash qiyinligi va bu jiddiy oqibatlarga olib kelishi mumkinligini haydovchi tushunishi kerak.

Bundan tashqari, davlat aniq harakat rejalari strategiyagasiga ega bolishi kerak. Qonunbuzarliklar qattiq jazolanishi kerak. Odamlar qolga olinishlarini, jarimaga tortilishlarini va qilmishlari uchun javob berishlari kerakligini anglashlari lozim.

VisionZero yol harakati xavfsizligi loyihasi Turkiyada 2017-yildan beri boshlangan. Shvetsiya hukumati tomonidan 1970-yilda kiritilgan ushbu kontsepsiya endi Yevropa Ittifoqining barcha davlatlarini qamrab oladi. Maqsad - baxtsiz hodisalardan keyin olim holatlari sonini nolga chiqarishdir.

Biz avtohalokatlarni baxtsiz hodisalar deb atamaymiz, chunki baxtsiz hodisalar taqdir tasodifini, aslida tasodifni anglatadi. Ammo yol harakati xavfsizligi statistikasini tahlil qilsangiz, gap beparvolik haqida emasligini korishingiz mumkin. Bu holda gap deyarli har doim qoidabuzarliklar, spirtli ichimliklar istemoli, tezlikni oshirish, xavfsizlik kamarlarini etiborsiz qoldirish haqida ketadi. Kop qoidabuzarliklar bor va aynan ular yollardagi olimlar manbaidir.

Biz ularni baxtsiz hodisalar deb atashni toxtatdik. Chunki 50 km / soat tezlikdaharakatlanish kerak bolgan joyda 120 km/s tezlikda harakatlanib, xavfsizlik kamarini taqmaslik baxtsiz hodisa emas.

Yashirmayman: Turkiyada VisionZero loyihasini amalga oshirish dastlab qiyin bolgan, ammo loyiha amalga oshirilgandan song baxtsiz hodisalar soni sezilarli darajada kamaydi. Bundan tashqari, nisbiy olim darajasi ham pasaymoqda va bu asosiy natijadir.

Bu yerda hech qanday sir yoq va umuman VisionZero loyihasi tort bosqichdan iborat:

Birinchi bosqich - mavjud vaziyatni tahlil qilish: birinchi navbatda institutsional va qonunchilik tuzilmalari.

Ikkinchi bosqich - yechimlarni topish va umuman mamlakat uchun istiqbolli strategiyani yaratish.

Uchinchi komponent yol transport hodisalari registrini yaratish. Siz olchamagan narsangizni boshqa olishning iloji yoqligini tushunishingiz va qabul qilishingiz kerak. Statistika - avariyalar nima uchun roy berayotganini tushunishning kalitidir.

Tortinchi daraja - siyosatchilar, taniqli shaxslar va xususiy sektor ishtirokida turli aloqa kanallari yordamida amalga oshiriladigan kommunikatsiya strategiyasi.

Bugungi kunda Turkiya yol-transport hodisalarini bartaraf etishga YAIMning 2 foizini sarf qilmoqda. Bu davlat shunchaki yoqotadigan juda katta miqdor. Bundan tashqari, bu raqam faqat statistik qiymat bolib, uning orqasida aniq odamlarning jarohatlari va olimlari mavjud. Yol-transport hodisalari ham bilvosita oqibatlarga: jiddiy shikastlanishlar, ruhiy tushkunlik, ajralish va ish joyining yoqolishiga olib keladi. Jamiyat tolaydigan bu narxni kalkulyatorda hisoblash mumkin emas, lekin u juda yuqori. Aynan shuni har bir fuqaroga yetkazishga harakat qilmoqdamiz.

Yevropa Harakatlanish Haftasi bu juda muhim voqeadir, turli yollar, yangi qarashlar va vositalar mavjudligini yetkazish uchun global imkoniyatdir. Bu yil Yevropa Harakatlanish Haftasida 538 ta munitsipalitet qatnashmoqda, bu Turkiya shaharlarining yarmidir.

Elektroskuterlar va velosipedlar mamlakatimizda juda mashhur transport turlariga aylanmoqda. Kuni kecha, Yevropa Harakatlanish Haftasining taqdirlash marosimi munosabati bilan vazirimiz elektroskuterlar harakatini tartibga solishning yangi qoidalari joriy etilishini elon qildi.

Shu bilan birga, infratuzilma yaxshi ishlab chiqilishi va shahar transport tarmogiga qoshilishi kerak. Odam yolning bir qismini velosipedda aylanib otishi, keyin yolini avtobusda davom etishi va songra velosipedda oz manziliga yetib boorish imkoni bolishi kerak. Integratsiya va multimodallik fuqarolar uchun qulay sharoit yaratish kalitidir.

Shahardagi har bir harakatlanuvchi jamoat transportidan ham, velosipedlarni ijaraga olish punktlaridan ham yaqin masofada foydalanish imkoniyatiga ega bolishi uchun shunday ekotizimni yaratish kerak.

Xavfsizlik mavzusiga qaytsak. Hukumat xavfsizlik haqida oylashi lozim. Baxtsiz hodisalarning 70% dan ortigi zaif guruhlarga, shu jumladan piyodalar va velosipedchilarga togri keladi. Farzandingizga velosipedda maktabga borishiga ruxsat berasizmi? Katta ehtimol bilan - yoq, chunki u yolda umuman himoyasiz bolgani uchun.

Birinchi navbatda, motorsiz transport vositalari uchun infratuzilma, ajratilgan yollar va yolakchalar yaratish kerak, ular boylab qulay va xavfsiz harakatlanish mumkin bolishi lozim. Shunda va faqat shundan keyingina odamlar ulardan foydalanishni boshlaydilar!

Malumot sheriklik huquqi asosida tayyorlandi



Manba: Daryo.uz
: admin (22-09-2020, 18:10)
0 (: 0)
. !

!


vote-icon
?

?
( 29) ( 0) ( 28) ( 1)
:
-
:
:
20 ... -