» » Nega ozimizda chiqqan Ravon Ozbekistondan kora Rossiyada arzon?

Nega ozimizda chiqqan Ravon Ozbekistondan kora Rossiyada arzon?


Bozorning yopiqligi va haqiqiy raqobatning yoqligi mahalliy xaridorlarni eksport bozorida ancha arzon turadigan mahsulot uchun ortiqcha pul tolashga majbur qiladi. Kommersant.uz nashri bu borada ozining tahliliy maqolasini taqdim etdi.

Joriy yil yoz oyilarida GM Uzbekistan kompaniyasi Asaka zavodiga press-tur tashkil etdi. Matbuot konferensiyasida kompaniya vakillari jurnalistlarga eksport bozorlarida avtomobillar narxlari ichki bozordagi zavod narxlariga teng yoki ulardan yuqoriroq ekanligini takidladilar. Taqdimot 2017-yil iyulida, ozbek somining devalvatsiyasidan oldin otkazilgandi.

Autostrada.uzsayti GM Uzbekistan ishlab chiqargan, ichki bozorda sotilayotgan Chevrolet avtomobillari va Ravon avtomobillarining bir xil komplektatsiyalari narxlarini taqqosladi.

Qiyoslash oson bolishi uchun narxlar markaziy banklarning 2017-yil 12-noyabrdagi kurslari boyicha AQSh dollarida korsatildi (Ozbekiston uchun: 1$=8067,62 som, Rossiya uchun: $1=59,28 rubl). Komplektatsiyalar va narxlar Ravon.ru va Chevrolet.uz rasmiy saytlari, shuningdek, Ozbekiston va Rossiyadagi avtosalonlarning ofertalari boyicha tahlil etildi.

Ozbekistonda eksport uchun moljallangan Ravon R2 Elegant AT avtomobilini xarid etishda istemolchi 3,17 million som ortiqcha tolaydi. Chevrolet Spark LT AT esa, Rossiyada sotiladigan Ravon R2ning eng toliq komplektatsiyasidan ham $88 qimmatroqqa aylanadi. Holbuki, xavfsizlik va qulaylik opsiyalari mahalliy bozor uchun chiqarilayotgan modellarda sezilarli darajada past.

Nexia R3ning ichki va tashqi bozor uchun opsiyalari yoldagi shoshilinch yordam uchun moljallangan ERA-GLONASS tizimi, kurs barqarorligi tizimi (ESC), shuningdek, shinalardagi bosim datchiklari mavjudligi bilan farqlanadi.

Shu bilan birga, Chevrolet Nexia R3 qoshimcha xavfsizlik tizimlariga ega emasligiga qaramay, u Ozbekistonda ancha yuqori Rossiyadagi eng qimmat Ravon Nexia R3dan 7,2million som qimmatroq turadi.

Tashqi bozor uchun Elegant AT ijrosidagi Ravon Nexia R3ning narxidagi farq bundan ham katta. Ozbekiston avtosalonlarida bu talqinni Rossiyadagi analogiga qaraganda $1125 (9,1 million som) qimmatroqqa xarid qilish mumkin.

Mahalliy ishlab chiqarish mahsuli bolgan avtomobil naqliyot, bojxona tolovi va boshqa xarajatlarni talab qiluvchi eksport bozoridagiga qaraganda, ichki bozorda $1000 dan ham yuqoriroq narxda sotilmoqda. Ravon dilerlari xaridorlarga yana chegirmalar ham taklif qiladilar (sharhda ular etiborga olinmadi). Qiziq holat, shunday emasmi?

Bir xil avtomobil ishlab chiqarilgan mamlakatda eksport bozoridagiga qaraganda qimmatroq turishi mumkinmi? Yuqorida keltirilgan namunadagi 9,1 million somlik qoshimcha qiymat qayerdan keldi?

Chevrolet Cobaltda ham ahvol xuddi shunday. Eksport bozorlari uchun chiqarilgan avtomobilning Ozbekistondagi dilerlardagi narxi Rosiya avtosalonlaridagiga qaraganda 14,1 million somga yuqoriroqdir. Chegirma va aksiyalarni hisobga olmaganda.

Narxdagi bunday katta farqni biror bir holat bilan izohlab bolmaydi.

Ichki bozorda avtomobilning eng toliq komplektatsiyasi Rossiyadagi, xuddi shunday komplektatsiyaga ega eng qimmat Ravon R4 narxidan 11,6 million som qimmat turadi. Holbuki, Rossiyadagi talqinida ERA-GLONASS ornatilgan, uning sertifikatsiyasiga picha pul sarflanganligi aniq.

Oxshash komplektatsiyalardagi modellarni solishtirganda narx jihatidan afzallik aslo mahalliy istemolchiga kulib boqmaydi bu ham ichki, ham tashqi bozorlardagi barcha modellarga taalluqli.

Ravon R4 Optimum MT, jihozlanishiga kora, Chevrolet Cobalt LT ga oxshaydi. Ikkala avtomobil ham konditsionerga, elektr oyna kotargichlar, ikkita xavfsizlik yostiqchasiga ega. Ravon jiholanishi dabdabaliroq: bort kompyuteri, Bluetooth va USBli audiotizim, rulni balandlik boyicha sozlash, haydovchi orindigini balandlik va yostiq qiyaligi boyicha sozlash, salon orqa qismini yoritish. Cobalt esa, USBsiz eski audiotizim bilan kifoyalanadi, bort kompyuteri va boshqa qulaylik opsiyalari faqat LTZ yuqoriroq komplektatsiyada mavjud.

Ravon R4 Optimum MT, maqola chop etilgan paytda, 539 000 rubl turardi, bu $9092 degani. Chevrolet Cobalt LT (ikkinchi pozitsiya) Ozbekistonda 83 865 970 somga sotiladi, bu $10 395 ga teng. Opsiyalar kam bolishiga qaramay, naqd $1300 lik farq yaqqol seziladi.

Sharhimiz chempioni. LTZ AT komplektatsiyasidagi Chevrolet Lacetti Rossiyadagi xuddi shunday Ravon Gentra Elegant ATdan 25,65 million somga qimmatroq.

25,65 million som, oshna! BuChevrolet Matiz narxining yarmi degani.

Ravon Gentra sertifikatsiyadan otgan va bortida ERA-GLONASS tizimiga ega. Shunday bolsa ham, ichki bozor uchun chiqarilgan egizagiga qaraganda Rossiyada arzonroq turadi.

Biz eng qimmat komplektatsiyalarni solishtirdik, chunki avtomobillarning eksport talqinlari opsiyalar boyicha kuchli farqlanadi va boshlangich komplektatsiyalarni qiyoslash togri bolmas edi.

Keling, avtomobillarning ortacha narxlariga barcha komplektatsiyalar va opsiyalarni hisobga olgan holda nazar tashlaymiz. Chevrolet avtomobillari uchun biz ham standart komplektatsiyadagi, ham ichki bozorda sotiladigan Ravon variantlarining narxlarini inobatga olamiz.

Bir narsani oldindan aytamiz: Ravon ichki bozorda har qanday holatda Rossiyadagi egizagidan qimmatroq turadi. Bir xil mashina, bitta zavod, komplektatsiya ham bir xil. Lekin Ozbekistonda bu avtomobil qimmatroq.

Eksport sotuvlar xorijiy valyutada amalga oshiriladi, mamlakat iqtisodiyoti uchun esa valyuta kerak, deysiz.

Ozbekistonda-chi? Biz mahalliy avtosanoat mahsulotini konfet qogozlariga sotib olyapmizmi? Valyuta liberalizatsiyasidan oldin, alalxusus, hamma avtomobillarni AQSh dollariga xarid qilardi.

Eksport bozorlarida GM Uzbekistan avtomobillari dabdabaliroq jihozlangan va ichki bozordagiga nisbatan $1465 ga arzon turadi. Oylab koring, Ravon avtomobili yaxshiroq jihozlangan, uzoqroq kafolat muddatiga ega (Ozbekistondagi 1 yil yoki 20 ming kilometr yurishga qiyoslaganda, 3 yil yoki 100 ming kilometr yurish), lekin egizagi Chevroletga nisbatan qariyb 12 million somga arzon.

Bir xil avtomobillar uchun narxlarning hayratlanarli darajada turlichaligi hafsalani pir qiladi va izohga ham hojat qoldirmaydi.

Barcha say-harakatlar vaavtomobillarni sotishga bolgan yondashuvning ozgarishiga qaramay, GM Uzbekistan mahalliy istemolchilarga eksport bozorlardagiga qaraganda kamroq opsiyalarni koproq pulga sotmoqda.

Bunday vaziyatni ichki bozorda raqobat yoqligi bilan oson tushuntirish mumkin, chegara ortida esa istemolchi tanlovi uchun qattiq raqobat ketadi, bu ham narxlarda, ham opsiyalar va servisda oz aksini topadi.

Ozbekiston avtomobil bozori bojxona bojlari va aksizlar bilan himoyalangan. Mahalliy avtosanoat 21 yildan buyon issiqxona sharoitida ishlamoqda.

Ustiga-ustak, xaridor avtomobil narxining 85 foizini tolab qoyib, tovar yetkazib berilishini 60 ish kuni (taxminan 3 oy) kutadi, bu bilan GM Uzbekistanga foizsiz kredit taqdim etadi.

Yopiq bozor va real raqobatning yoqligi mahalliy xaridorlarni tmahsulot uchun ortiqcha pul tolashga majbur qiladi. Qolaversa, GM Uzbekistan zavodida ishlab chiqarishning qisqarishi Ravon Motors Rus MCHJga futbol boyicha Rossiya terma jamoasi homiysi bolishiga, Ravon brendi esa, sotuv hajmi boyicha 2016 yilga nisbatan keskin osish korsatishiga xalaqit bermadi. Bu osish marketing fiksiyasi ekanligiga koz yuma qolamiz.

Mahalliy avtomobillar eksporti gap nimadaligini korsatmoqda. Tashqi bozor konyunkturasidan kelib chiqib, Ravon avtomobillarida qoshimcha xavfsizlik va qulaylik opsiyalari ornatilgan, ular haqida mahalliy Chevrolet faqat orzu qilishi mumkin. Raqobat har qanday tarmoqdagi osish omilidir.

Kelib chiqadiki, GM Uzbekistan sizu bizning hisobimizdan Ravon avtomobillarining raqobat afzalliklarini opsiyalar boyligi va past narxlarni taminlamoqda va bu bilan avtomobillarning xorijga eksportini qollab-quvvatlamoqda.

Biroq, muqobil yol yoq. Budjet segmentda import avtomobillar mahalliy avtomashinalarga qaraganda qimmatroq. Bu yopiq zanjirni mahalliy avtosanoatdagi proteksionizm siyosatini toxtatish orqaligina parchalash mumkin.

: admin (15-11-2017, 13:59)
0 (: 0)
. !

!


vote-icon
?

?
( 10) ( 0) ( 7) ( 3)
:
-
:
20 ... -