» » Ishonch gazetasi kollejlardagi davomat muammosini kotardi

Ishonch gazetasi kollejlardagi davomat muammosini kotardi


Ishonch gazetasi Kollejlardagi davomat: muammo bilan yuzma-yuz sarlavhali maqolani elon qildi.

Kecha va bugun

Kopchilik, ayniqsa, yoshi kattalar yaxshi bilishadi: bundan yigirma-yigirma besh yillar avval, 11 yillik umumtalim maktablarini tamomlagan yoshlar oldida ikki yol turardi: oliy oquv yurtiga oqishga kirish yoki… biror kasbni egallash haqida bosh qotirish. Yanayam ochiqroq va togrirogi esa oliy oquv yurtlariga, boringki, ontadan bittasi kirardi, qolganlari esa kochada qolardi. Osha davrning barmoq bilan sanarli texnikumlarida kasb-hunarga orgatish yoliga, haminqadar bolib, tizim ham nomigagina ishlardi. Minglab kasb-hunar kollejlari bunyod etilib, 12 yillik bepul, majburiy talimni yakunlagan yoshlar bilim olish barobarida, hunar ham egallayotgani mamlakatimizda olib borilgan oqilona siyosatning yorqin dalolatidir. Yoshlarning oz ixtisosligi boyicha mehnat qilish imkoni yaratilgani bilan bir qatorda sanoat, tadbirkorlik, hunarmandchilik, xizmat korsatish, qishloq xojaligi, qoyingki, barcha sohada tizimli rivojlanishga turtki berildi.

Endi oz-ozidan savol tugiladi: davlat tomonidan yaratib qoyilgan beqiyos imkoniyat va sharoitlardan hamma vaqt, barcha joylarda ham unumli foydalanilayaptimi? Talim maskanlarida, jumladan, kasb-hunar kollejlarida talim sifati qanday? Davomat-chi? Muxbirlarimiz tomonidan olib borilgan jurnalistik surishtiruvlardan kozlangan asosiy muddao aynan shu kabi savollarga javob izlash edi. Darhaqiqat, ushbu jarayonda imkon qadar olis tumanlar, qishloq joylardagi talim muassasalari bilan yaqindan tanishildi. Bir qadar kozdan pana, mutasaddilar ham uncha-munchaga boravermaydigan hududlardagi vaziyatni organish haqiqiy ahvolni bilishning eng xolis yoli, deb bildik.
Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yili munosabati bilan davlat va jamoat tashkilotlari mutasaddilari izchil ravishda muloqotlar uyushtirayotgani, joylardagi ijtimoiy masalalar bilan yaqindan tanishayotganliklari bois kollejlarimizda tartib-intizom, talim sifati va boshqa masalalarga ijobiy tasir etayotganini takidlashimiz joiz. Biroq davomat, talim-tarbiya sifati, oquv maskanidagi sharoitlar borasida hali muammo va nuqsonlar kam emasligi… achinarlidir.

Bordan yogi koproq

Sir emaski, oquvchilar dars va amaliy mashgulotlarga oz vaqtida, muntazam ishtirok etsagina, fanlarni, kasb sirlarini chuqur ozlashtiradi. Aksi bolsa-chi?

Ochigi, Surxondaryo viloyatidagi Jarqorgon qishloq xojalik kasb-hunar kollejidagi vaziyat bizni taajjubga soldi. Ushbu kollejda ayni paytda 1053 nafar oquvchi ikkiga bolinib, ikki navbatda tahsil olar ekan. Joriy yil 9-fevral holatiga kora, tushgacha oqishga kelishi lozim bolgan 660 nafar oquvchidan 335 nafarigina darsda ishtirok etayotganini qanday tushunish mumkin? Tushdan keyingi davomat yanada achinarli: 392 nafar oquvchidan 230 nafari darsda emas! Kollej mamuriyatining malumotiga kora, ularning 25 nafari umuman kelmaydi.

Bu kabi holat Kitob kommunal xojalik kasb-hunar kollejining Saroy filialida ham kuzatildi. Joriy yil 4-fevral holatiga kora, 181 nafar oquvchidan 99 nafari darsga kelmagan.

Qoshrobod iqtisodiyot va servis kasb-hunar kollejida 8-fevral kuni soat 9:00 da 480 nafar oquvchidan 50 foizi kelgan, soat 10:00 da bu korsatkich 55 foiz, soat 11:00 da esa 62 foizga yetgan. Bu kabi holatga 15-fevral kuni Yangiyol qurilish va milliy hunarmandchilik kasb-hunar kollejida (371 nafar oquvchidan 146 nafari darsga kelmagan) ham guvoh boldik. Misol uchun, ushbu kollejning 3-kurs kadastr yonalishidagi guruhida oquvchilar 36 nafar bolishi lozim bolgani holda, 17 oquvchi darsda hozir boldi. Davomatdagi muammoli holatlar Xojayli yengil sanoat, Mirzaobod xizmat korsatish, Izboskan xizmat korsatish va servis, Dostlik sanoat va xizmat korsatish, Karmana sanoat va xizmat korsatish, Qoshkopir qurilish va transport, Shovot yengil sanoat, Navoiy pedagogika va xizmat korsatish hamda Paxtakor xizmat korsatish kabi kollejlar uchun ham yangilik emas ekan. Yana bir achinarli holat, kollejlarga koplab oquvchilarning kechikib kelayotganligidir.

Tahlil chogida ayrim sabablar oydinlashdi. Xosh, bular nimalardan iborat?

Talim sifati talab darajasidami?

Tahlillardan korinib turibdiki, davomatning eng asosiy tomiri kollejlardagi talim-tarbiya sifati bilan bogliqdir. Agar oquvchi yetarli va kerakli bilim olmasa, uning kollejga uch yil qatnashidan nima naf? Shu orinda Jarqorgon qishloq xojalik kasb-hunar kollejida viloyat muxbirimiz uchta guruh (bitta 2 kurs, ikkita 1-kurs) jamlanib, bir xonada ingliz tili darsi otilayotganiga guvoh bolgan. Vaholanki, kurslar har xil, otiladigan mavzu ham qogozda turlicha. Ammo dars bir vaqtning ozida otilmoqda. Buni izohlashga hojat ham yoq.

Darhaqiqat, koplab kollejlarimizda kadrlar, yani pedagog oqituvchilar va ishlab chiqarish ustalarining yetishmasligi yoki bilim darajasi pastligi bor gap. Oqituvchilarda tashabbuskorlik sezilmaydi, boz ustiga ular oz ustida muntazam ishlamaydi. Ozlarining haminqadar bilimi va tajribasi bilan oquvchilarni chalgitishga, dars mavzusiga umuman daxldor bolmagan gaplar bilan vaqtni otkazishga urinish hollari ham kop kuzatiladi. Gohida hamkasbini oz guruhini qoshib dars otib turishga kondirib, shaxsiy ishlarini bemalol bajarib yurganlar ham uchrab turadi.
Talim sifati pastligini dars va amaliyot uygunligini taminlashga xizmat qiluvchi oquv qurollari, texnika va texnologiyalar yetishmasligida ham korish mumkin. Misol uchun, Shovot yengil sanoat kasb-hunar kollejida tikuvchilik yonalishida tahsil oladigan 289 nafar oquvchi uchun 12 ta tikuv mashinasi, Kitob kommunal xojalik kasb-hunar kollejining Saroy filialida 3 tagina tikuv mashinasi (u ham bolsa manan eskirgan) mavjud.

Qizim ushbu kollejda tikuvchilik boyicha 2-bosqichda oqisa-da, hali malaka hosil qilgani yoq, deydi osha yerlik maktab oqituvchisi Umida Yoldosheva. Buni qarangki, qoshnimizning qizi 2 oylik tikuvchilik kursiga qatnab, yaxshigina chevar bolib qolibdi.

Dostlik sanoat va xizmat korsatish kasb-hunar kollejidagi talim sifati haqida viloyatdagi muxbirimiz shunday deydi: Oqituvchilar darsga hamisha ham puxta tayyorgarlik korib kelishmaydi. Dars jarayonida korgazmali qurollar, innovatsion pedagogik texnologiyalardan umuman foydalanilmayapti.

Mirzaobod xizmat korsatish kasb-hunar kollejida 20162017-oquv yilida ikkita yonalish: Oshpazlik hamda Avtomobillarni tamirlash va texnik xizmat korsatish yonalishlari ochilgan bolsa-da, buning uchun ustaxonalar mavjud emas. Izboskan xizmat korsatish va servis kasb-hunar kollejida esa Avtomobillarni tamirlash va texnik xizmat korsatish yonalishi uchun ajratilgan ustaxonalar bom-bosh, biron-bir jihoz yoq. Xojayli tuman yengil sanoat kasb-hunar kollejidagi holat ham maqtagulik emas. Ixtisoslik boyicha qishloq xojaligi texnikalari namunalari yoq, mashinalar ehtiyot qismlari bilan jihozlangan maxsus xonalar mavjud emas.

Andijon tuman sanoat-energetika kasb-hunar kollejida amaliy mashgulotlar otkazish uchun shart-sharoitlar haminqadar. Masalan, Avtomobillarga texnik xizmat korsatish boyicha texnik-mexanik hamda Temir yol elektrotexnika tizimlaridan texnik foydalanish yonalishlari boyicha ustaxonalarda birorta ham jihoz yoq. Chust qishloq xojaligi kasb-hunar kollejida 20142015-oquv yilida yangi ochilgan Qishloq xojaligini elektrlashtirish va avtomatlashtirish yonalishi uchun amaliyot jihozlari umuman mavjud emas, xona jihozlanmagan.

Yoshlar nazariy asoslarni organishyapti, amaliyotda esa tanlagan sohadagi yumushga dadil qol ura olishmayapti. Maxsus ustaxonalar va jihozlarning yetishmasligi surishtiruv olib borilgan kollejlarning aksariyatiga tegishli ekanligiga nima deysiz? Malumki, hunar organishni amaliyotsiz tasavvur qilib bolmaydi. Olaylik, avtomobil haydab malaka hosil qilmagan oquvchi qanday qilib nazariy bilim bilangina haydovchilik qilishi mumkin? Xulosa shuki, bu masalaga mutasaddilar tomonidan jiddiy yondashilishi lozim, deb oylaymiz.

Manzil olis…

Viloyatlarda qishloqlar tarqoq va bir-biridan ancha olisda joylashgani bois oquvchilarning kollejlarga qatnashi borasidagi muammolarga ham koz yumib bolmaydi. Jumladan, Qoshrobod iqtisodiyot va servis kasb-hunar kolleji oquvchilaridan bir guruhi togli Shamolli qishlogida yashaydi. Ular kollejga kelish uchun Zarband qishlogi orqali 52 kilometr yol bosib qoyishi kerak. Yana bir guruh oquvchi esa Tuvadoq, Tozgara hamda Ejgant qishloqlaridan avvaliga 6-8 km piyoda, songra 14 km ni avtotransportda bosib otishiga togri keladi. Jarqorgon qishloq xojalik kasb-hunar kollejiga ham 3035 km dan qatnaydigan oquvchilarning aksariyati yonalish boyicha avtobus ham, taksi ham yoqligidan nolishadi. Kollejga eltadigan yollar, asosan, qir-adirlikdan iborat bolgani bois, ayniqsa, qish kunlari qatnov anchayin qiyinlashadi.

Kitob kommunal xojalik kasb-hunar kollejining Saroy filialidagi davomatning pastligi ham qish kunlari uzoqdan qatnaydigan oquvchilar tufayli ekani aniqlandi. Afsuski, bu kabi onlab kilometr yol bosishni talab etuvchi hududni qamrab olgan kollejlar olis hududlarimizda keragicha topiladi.

Qizim Qoshrabot iqtisodiyot va servis kollejiga borib kelishi uchun kuniga 56 ming som sarflaydi, deydi tumandagi Qoratosh mahallasida yashovchi Esirgap Egamov. Yotoqxonaga qoyay desam, u yerdagi sharoitlar qoniqarli emas.

Ayrim joylarda yollarning sifatsizligi ham aholi etiroziga sabab bolmoqda.

Dilorom mahallasidan to kollejimiz oldidagi koprikkacha yol yozda chang, qishda esa balchiq holatda, deydi Paxtakor xizmat korsatish kasb-hunar kolleji oquvchisi Shodiyor Tursunqulov. Hayronmiz, tuman mutasaddilari bunga qachongacha tomoshabin bolib turisharkin?

Ha, bu borada tizimli choralar korish zarur. Masalan, Karmana sanoat va xizmat korsatish kasb-hunar kollejiga Malikrabod hududidan qatnaydigan oquvchilar uchun avtobus qatnovi mavjud. Mirzaobod xizmat korsatish kasb-hunar kollejiga qatnaydigan oquvchilar uchun yettita mahalla yonalishi boyicha, yol haqi arzonlashtirilgan holda Isuzu avtobusi qatnaydi. Bunday yechimlar hududlardagi mutasaddilarni oylantirishi zarur, albatta.

Diplom bor-u ish yoq

Kasb-hunar egallagan yoshlarning ozlari istiqomat qilayotgan hududda aynan egallagan mutaxassisligi boyicha ish topish imkoniyati ham organildi. Nafsilambrini aytganda, bu masalaning ham ogriqli ekanligi yaqqol korinib turibdi. Bitiruvchilarni ishga joylashtirish borasida koplab xayrli ishlar qilinayotgan bolsa-da, ayrim joylarda bu ishga xojakorsin qabilida yondashilayotgani kozga tashlanmoqda. Jumladan, Oqdaryo politexnika kollejida bitiruvchilarning ish bilan taminlanish darajasi 20 foizni tashkil etadi. Hududda mazkur yonalishda mehnat qilish imkoniyatini beruvchi korxonaning ozi yoq.

Dilorom MFYga bordim, biron tashkilot bilan shartnoma tuzish imkoni bolmadi, deydi mazkur kollejning Buxgalteriya yonalishi 3-bosqich oquvchisi Gulbahor Murodova. Akam ham shu kollejni bitirgan, ammo kop yillardan buyon ishsiz.

Kollej direktorining ishlab chiqarish talimi boyicha orinbosari Qahramon Sulaymonovning malumot berishicha, tumandagi Yagona darcha, Agrobank, Xalq banki, Milliy bank, gaz va elektr tarmoqlari singari koplab idoralar rahbarlari tort tomonlama shartnomalar tuzishda turli bahonalarni rokach qilib kelishayotir. Jarqorgon qishloq xojalik kasb-hunar kollejida veterinariya, tikuv va tikuv-trikotaj buyumlari ishlab chiqarish, avtomobillarga texnik xizmat korsatish, payvandlash hamda fermer xojaliklari kabi yonalishlarda oqitilsa-da, ammo hududda ushbu yonalishlarning aksariyati uchun ish orinlari mavjud emas. Tuzilgan tort tomonlama shartnomalar ham qogozda qolib ketayapti.

Kitob kommunal xojalik kasb-hunar kollejining Saroy filialini har yili 50-60 nafar oquvchi tamomlaydi, bitiruvchilarning ixtisoslik boyicha ishga joylashish imkoni esa yoq.

Dostlik sanoat va xizmat korsatish kasb-hunar kollejida sobiq oquvchilarning ish bilan taminlanmagani oquvchilarda ikkilanishni yuzaga keltirayotgani ham shundan emasmikan?

Oz-ozidan savol tugiladi: hududlarda kollejlarning ixtisoslashuvi yonalishlar boyicha rejalashtirilayotganda osha yerda mazkur kasblarga bolgan ehtiyoj qay darajada organilayapti? Talab bolmagan kasb-hunarni organgan bitiruvchi dodini kimga aytsin?

Chust qishloq xojaligi kasb-hunar kollejida bevosita bandlik masalasiga taalluqli bir misolni keltirib otsak. Otgan oquv yili yakunida 30 nafar bitiruvchi oz biznes goyasini ortaga tashlab, tijorat banklariga imtiyozli kredit olish uchun murojaat qilgan. Sansalorlik, beparvolik, ortiqcha qogozbozlik natijasida faqat bir nafar bitiruvchi 6,5 mln. som kredit olib oz biznesini yolga qoya olgan, xolos. Ikki nafar bitiruvchi yaqinlarining komagida yakka tartibdagi tadbirkor sifatida ish boshlagan. Qolganlar-chi?

Bizningcha, bu borada bandlik hamda joylarda ish orinlariga bolgan talab masalasida jiddiy monitoring olib borilmayapti.

Hududlarda iqtisodiyotni diversifikatsiya qilish, istiqbolli sohalarni rivojlantirish borasida keng kolamli ishlar olib borilayapti. Koplab sanoat korxonalari, agrofirmalar faoliyati yolga qoyilmoqda. Kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni rivojlantirishga ham davlatimiz tomonidan alohida etibor qaratilayapti. Bu esa koplab yangi ish orinlarining yaratilishiga zamin hozirlayapti. Kasb-hunar kollejlarimizga yonalishlar yangiliklardan kelib chiqqan holda belgilab berilsa, maqsadga muvofiq bolardi.

Ayrim kollejlarda belgilangan kvota ornidan koproq, boshqalarida esa, aksincha kamroq oquvchi talim olayotgan holatlar ham kuzatildi. Masalan, Chust qishloq xojalik kasb-hunar kollejida joriy yilda belgilangan 420 kvota orniga 476 nafar oquvchi 1-bosqichda oqishni boshlashgan. Andijon tuman sanoat-energetika kasb-hunar kolleji 720 oringa moljallangan bolsa-da, ayni paytda 1068 nafar oquvchi qatnamoqda.

Qoshrabot iqtisodiyot va servis kasb-hunar kollejida moljaldagi 615 nafar orniga 480 nafar yoki 450 nafarga moljallab qurilgan Galaosiyo iqtisodiyot kasb-hunar kollejida 407 nafar oquvchi tahsil olmoqda. Bu holat ham jiddiy oylab koriladigan masala. Chunki, zorma-zorakilik, masalan, 30 ta orniga 50 oquvchini majburlab oqitish talim sifatiga salbiy tasir korsatadi, bitiruvchilarni ish bilan taminlashda ham ortiqcha muammolarga sabab boladi.

Saroy pechlari yoxud sovuqqotganida kalla ishlaydimi?

Kollejlardagi sharoitlar, xususan, qish-qirovli kunlarda ulardagi isitishning ahvoli ham nazoratdan chetda qolmadi. Chunki bu holatlar ham bevosita davomatga salbiy tasir korsatayotir. Yani, qish kunlari ota-onalar farzandining kasal bolib qolishidan chochib, kollejga yubormaslikni maqul korishmoqda.

Misollar keltiramiz. Shovot yengil sanoat kasb-hunar kollejida xonalar sovuq, chunki elektr deyarli bolmagani sababli binoni isitishning iloji yoq. Oqituvchi va oquvchilar qalin kiyimlarda yurishga majbur. Bu esa shamollash, gripp kabi kasalliklarning tarqalishiga sabab bolib, davomatga ham salbiy tasir korsatayotir. Darvoqe, mavjud kompyuterlar, tikuv dastgohlari elektr yoqligi uchun oqsiz qurolday bekor turibdi.

Kitob kommunal xojalik kasb-hunar kollejining Saroy filialida ham isitishning holiga, tabir joiz bolsa, maymunlar aza ochgan. Ikki-uchta xona qolbola pech yordamida komir bilan isitiladi, xolos.

Yangiyol qurilish va milliy hunarmandchilik kasb-hunar kollejida isitish tizimi umuman ishlamaydi. Bu kabi muammolar Dostlik sanoat va xizmat korsatish, Karmana sanoat va xizmat korsatish, Qoshkopir qurilish va transport, Jarqorgon qishloq xojalik, Xojayli yengil sanoat, Qoshrabot iqtisodiyot va servis, Galaosiyo iqtisodiyot kasb-hunar kollejlarida ham mana men deb boy chozib turibdi.

Ayrim kollejlar yonidagi yotoqxonalar bilan tanishilganda ham qator kamchiliklar kozga tashlandi. Paxtakor xizmat korsatish kasb-hunar kollejidagi ellik orinli yotoqxonada 16 nafar oquvchi turadi. Ammo bir qavatli mazkur binoga suv tashqaridan tashib keltiriladi, yuvinish xonalari bor-u, suvning ozi yoq. Mirzaobod xizmat korsatish kasb-hunar kollejining 200 oringa moljallangan yotoqxonasiga 110 nafar bola joylashgan. Yotoqxonada kanalizatsiya tizimi, issiq va sovuq suv umuman yoq. Va hokazo!

Kitoblarni kim oqiydi?

Yana bir gap. Kollejlarimiz kasb-hunar orgatadigan dargohgina emas, balki manaviyat maskani hamdir. Bu yerda oquvchilar talim olish barobarida oz manaviy olamini, dunyoqarashini ham boyitib boradi. Bu orinda Axborot-resurs markazlari alohida ahamiyatga ega. Agar ARMlarda kitoblar yetarli bolsa, zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan samarali foydalanilsa, oqituvchi va oquvchilar saviyasiga ijobiy tasir korsatishi, shubhasiz. Xosh, bu borada vaziyat qanday?

Organilgan kollejlarimizning aksariyatida ARM faoliyati nisbatan qoniqarli. Viloyat boyicha muxbirimizning qayd etishicha, Navoiy pedagogika va xizmat korsatish kolleji kutubxonasi kompyuterlar bilan jihozlangan, internetga ulangan, kitob fondi yaxshi.

Ammo ayrim kollejlarimizdagi ARMlar faoliyati oquvchilar noroziligiga sabab bolayotir. Jumladan, Paxtakor xizmat korsatish kasb-hunar kolleji oquvchisi Sarvinoz Rahmonberdiyeva shunday deydi:

Kutubxona faoliyati bizni qoniqtirmayapti. Bizga faqat darsliklar beriladi, badiiy kitoblarni esa, negadir, qizgonishadi. Ustiga ustak, kutubxona aksariyat hollarda berk boladi.

Qiziq, kitoblar oquvchilarning foydalanishi uchun emasmi? Aslida, kollejlardagi ARMlar imkoniyatidan nafaqat kollej oqituvchi va oquvchilari, balki osha hududda istiqomat qilayotgan aholi ham foydalanishi mumkin-ku! Shu bois ARMlarning yopiq turishi achinarli hol. Chust qishloq xojaligi kasb-hunar kollejidagi ARMning mavjud darsliklar bilan taminlanish darajasi qoniqarli, ammo badiiy adabiyotlar, xususan, yangi alifbodagi kitoblar kam. Umumiy badiiy adabiyot 986 nusxada. ARMdan kollej oquvchilaridan tashqari hududning 2000 ga yaqin aholisi ham foydalanishi moljallangan. Demak, badiiy adabiyotga ehtiyoj qondirilishi uchun izlanish talab etaladi.

Qorqqan oldin musht kotarar

Shu orinda qiziq bir vaziyatga toxtalsak. 14-fevral kuni hududlardagi kollejlar bilan tanishuv jarayonida muxbirlarimizni kollejlarga kiritmaslik, ularga qopol muomalada bolish holatlari ham kuzatilgan. Jumladan, Navoiy viloyati boyicha muxbirimiz Dilafroz Orozovaga viloyatdagi Istiqlol sanoat kasb-hunar kolleji faoliyati bilan tanishishga imkon berilmay, ishlab chiqarish talimi ustasi Komil Umarov: Sizga ruxsat yoq, tezroq chiqib keting, tarzida unga qopol munosabatda bolgan.

Jizzax viloyati boyicha muxbirimiz Abdumannop Azimovning Jizzax tumani Ittifoq ijtimoiy-iqtisodiyot va bank kolleji faoliyati bilan tanishishiga kollej direktori orinbosari Jomard Akbotayev qatiy ravishda qarshilik qilgan.
Axborot olish kafolatlari va erkinligi togrisidagi Ozbekiston Respublikasi qonunining 7-moddasida: Davlat organlari, fuqarolarning ozini ozi boshqarish organlari, jamoat birlashmalari, korxonalar, muassasalar, tashkilotlar va mansabdor shaxslar har kimga ozining huquqlari va qonuniy manfaatlariga daxldor bolgan qonun hujjatlari bilan, shuningdek hujjatlar, qarorlar va boshqa materiallar bilan tanishib chiqish imkoniyatini yaratib berishga majburdir, deya mustahkamlab qoyilganidan kollej mutasaddilari bexabar shekilli? Nazarimizda, ushbu kollejlarda muammo va kamchiliklar yetarli va bu holat mamuriyat tomonidan zor berib xasposhlashga urinilmoqda. Buni boshqacha izohlab bolmaydi.

Farzand, oquvchi, fuqaro…

Farzand ota-onaning bebaho boyligi, uning kelajagi, tarbiyasi, hayotda ornini topishida ota-ona kamarbasta, duogoy va eng birinchi masul ham.

Osha farzand talim maskanining oquvchisi, uning talim olishi, jamiyat uchun kerakli inson bolib voyaga yetishida marifat ochogining javobgarligi, roli, ahamiyati beqiyos.

Osha farzand va oquvchi fuqaro hamdir. Uning jamiyatdagi ishtiroki qay yosinda shakllanyapti, ertangi kuni qanday bolishi mumkin, degan savolga jamiyat va davlat, yoinki davlat va jamoat tashkilotlari masul. Demak, har bir bolaning istiqbolida hammaning oz orni, masuliyati bor.

Davomatning tagzaminida, eng avvalo, beparvolik yotibdi. Aks holda, ism-familiyasi kollej royxatida bor tolibi ilmlarning qay bir yurtlarda yurganini qanday tushunish mumkin? Ular ozi aslida nima bilan bandlar? Bunga aniq-tiniq javob ham yoq.

Shu orinda quyidagi faktlarga etibor qaratsak: 2017-yil 1415-fevral kunlari muxbirlarimiz tomonidan organilgan kollejlarda 10600 nafardan ortiq oquvchidan 2300 nafardan ziyodi darslarga qatnashmaganligi aniqlandi. Ular orasida Rossiya Federatsiyasi va Qozogistonda yurganlar ham bor.

Jarqorgon qishloq xojalik kasb-hunar kolleji mamuriyati malumotlariga kora, muntazam kelmaydigan 25 nafar oquvchining biri Rossiyada, yetti nafari Toshkent shahrida. Kogon qishloq xojaligi va xizmat korsatish, Andijon tuman sanoat-energetika, Galaosiyo iqtisodiyot, Xonqa pedagogika va sport, Chiroqchi tuman qurilish kasb-hunar kollejlari oquvchilari orasida ham Rossiya va Qozogistonda yurganlar mavjud…

Oylab koring, oila azolari moddiy yetishmovchilikni bahona qilib, farzandimni ishlashga yuborganman, deb tursa, kollej masuliyatni ota-onaga yuklasa, mahalla kora bila turib, kormaslikka olsa…

Xulosa ornida…

Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yili munosabati bilan davlat va jamoat tashkilotlari, jumladan, kasaba uyushma tashkilotlari, xotin-qizlar qomitasi, Mahalla jamoat fondi, Nuroniy jamgarmasi, Kamolot yoshlar ijtimoiy harakati olis hududlardagi xonadonlarda bolib, muloqotlar olib borish asnosida ijtimoiy obyektlar, chunonchi, kasb-hunar kollejlari faoliyati bilan yaqindan tanishmoqdalar. Aniqlangan kamchiliklarni hal etish borasida tizimli chora-tadbirlar ham ishlab chiqilmoqda.

Haqiqat shuki, talim olayotgan oquvchilar barchamizning farzandlarimiz, ular taqdiriga, kelajagiga befarq bolishga haqqimiz yoq, deyiladi maqolada.

: admin (24-02-2017, 13:14)
0 (: 0)
. !

!


vote-icon
?

?
( 31) ( 0) ( 30) ( 1)
:
-
:
:
20 ... -