» » Mehmonxona egalari yol qoyadigan asosiy xatolar

Mehmonxona egalari yol qoyadigan asosiy xatolar


Songgi yillarda Ozbekistonda mehmonxona biznesi yaxshi rivojlanmoqda. Kopchilik tadbirkorlar boshqa bizneslari bilan bir qatorda mehmonxonalar ham ochishga kirishmoqda. Lekin har sohaning nozik tomoni bolganidek, mehmonxona biznesining ham tashqaridan korinmaydigan, bu ish bilan shugullanmagan odamning etiboridan chetda qolishi mumkin bolgan nozik taraflari bor. Bu kabi xususiyatlarni boshidan etiborga olmaslik mehmonxona bitib bolgandan keyin qimmatga tushishi mumkin. HotelPro eksperti Dilshod Odilov Daryoga taqdim etgan maqolasida ushbu biznesga yangi kirib kelganlarga oz maslahatlarini beradi.

Bir nechta mehmonxonaning qurilishi va ochilishida qatnishgani natijasida mehmonxona egalari bazi xatolarni kop takrorlashini kuzatdim. Kopchilik investorlar bilib-bilmay yol qoyadigan xatolardan bazilarini korib chiqmoqchiman.

Mehmonxonaning qaysi darajada bolishini, qanday darajadagi mijozlarga xizmat korsatishi mehmonxonaga joy tanlayotganda belgilab olinishi kerak. Fundament quyilishidan oldin qanday darajadagi mijozlarga qaysi turdagi xizmat qaysi sifatda berilishi belgilangan bolishi lozim. Shunday qilinsa, bino bitganidan keyin qoshimcha binolar qurishga yoki xizmatlar uchun xona ajratish bilan bogliq muammolarga duch kelinmaydi.

Mening mavqei baland dostlarim kop. Qarindoshlarim ham taniqli odamlar, kop joyda vip-mehmonlar sirasiga kiradi. Ular bilan birgalashib mehmonxonani toldirib olamiz. Mehmonxona biznesiga kirib kelayotgan biznesmenlar orasida shunday fikrlaydiganlar kam emasligiga guvoh bolganman. Albatta, osha nazarda tutilgan vip-mehmonlar muassasa ochilgach keladi, xizmatlardan foydalanadi, lekin kopincha pul tolamaydi. Chunki ular odatda mehmonxona sohibining yaqin dostlari, yoki mehmon qilinishga organib qolgan mashhurlar boladi. Ularning oqimi kelib ketganidan keyin mehmonxona boshab qoladi.

Sotish va marketing bolimining kech olinishi natijasidagi moliyaviy yoqotish juda katta bolishi mumkin. Mehmonxona ochilmasidan kamida 2-3 oy oldin sotish va marketing bolimi reklama va imij bilan shugullanib, ish boshlagan bolishi lozim. Mehmonxonaning turli elektron xarita va qidiruv tizimlariga joylanishi, saytning ishlab turishi ham mehmonxona ochilishidan avval bajarilgan bolishi kerak.

Kopincha mehmonxonalarga bolim boshliqlari ochilishga juda yaqin qolganda ishga qabul qilinadi. Asosiy maqsad, menejerlarning oyliklari kattaroq bolgani tufayli, ishga keyinroq qabul qilish orqali pul tejab qolishdir. Lekin har bir bolim menejerining fikri inobatga olmasdan ochilishga tayyorlangan mehmonxona ochilishdan keyin yo bazi kichik qayta qurishlarni amalga oshiradi, yoki yol qoyib bolingan, tuzatish ancha qimmatga tushadigan xatolar va noqulayliklar bilan ishlashda davom etishga majbur boladi.

Mehmonxona egalari aksariyat hollarda oz ehtiyoji va qarashiga mos uskunalarni sotib olib, ozi qulay deb hisoblagan joyga ornatadi. Menejerlar kelib, fikrini aytganda, boshqatdan sotib olish yoki nimanidir almashtirishga kech bolgan boladi. Natijada ishchilar va mehmonlar uchun noqulay sharoit yuzaga keladi. Men xonalarga keraksiz jihozlar olingani, mebelning uydagi uzoq muddatli yashovchilar uchun tayyorlangandek katta va keraksiz tortmalar bilan tayyorlangani, oshxona jihozlarining ishlashga noqulay, lekin endi ozgartirib bolmaydigan shaklda joylashtirilgani kabi hollarga kop guvoh boldim. Resepshnga noqulay bek-ofis qilinishi yoki umuman bek-ofisni oylamaslik, kirlarni yuvish joyida quritish, saqlash va dazmollash masalasining togri oylanmasligi ham shular jumlasidandir.

Mehmonlar uchun eng qimmat va zamonaviy sharoitlar yaratib, chiroyli, shinam xona va restoranlar tayyorlagan bilan, xodimlarning ovqatlanishiga, kiyim alishtirishiga va insoniy ehtiyojlarini qondirishga yaxshi sharoit yaratib berilmagan bolsa, xodimlar qanday kayfiyat bilan ishlaydi? Xodimlarning yaxshi ovqatlanishi, ozoda yurishiga qancha yaxshi sharoit yaratilsa, ular buni ishda shunchalik oqlab beradi.

Xodimlarga ish orgatish zaruriyatini, malakali trenerlar taklif qilishning foydasini har bir mehmonxona egasi tushunadi. Lekin hamma ham ish boshlashdan oldin trenerlarga murojaat qilavermaydi. Boshqaruvchi oldim, oshaning ozi xodimlarga ish orgatib oladi, degan fikr boladi. Ammo yaxshi boshqaruvchi har doim ham yaxshi trener bolavermaydi.

Kadrlar bilan ishlash xodimisiz ish boshlash katta muammolarning boshlanishi boladi. Xodim ishga olinayotganda bajarishi kerak bolgan vazifalarning, haq-huquqlarining toliq tushuntirilmasligi sababli kelib chiqadigan muammolar juda kop. Ish beruvchi sal ishlar yurishgandan keyin ishchilarni yaxshiroq ragbatlantirishni oylab qoygani bilan ish boshlagan xodim ish beruvchining xayolida bor bir qancha ragbatlantirishlarni hali bilmay, ishidan norozi bolib, endi ish organayotgan paytda ketib qolishi mumkin.

Xodimlar uchun hojatxonalar, dush xonalari, yemakxona, xauskiping, texnik bolim, restoran menejeri, bosh oshpazlarga ofis sifatidagi kichik bolsa ham xonalar ajratilmasligi, qavatlarda kichik skladlar tayyorlab ketilmasligi, skladlarning yetishmasligi ham muammolar qatoriga kiradi.

Quyida mehmonxona egalaridan eshitish mumkin bolgan bazi yanglish fikrlarni keltiraman:

Uyimizni tozalab yuradigan juda yaxshi ayol bor, oshani xauskiping-menejer sifatida ishga qabul qilaylik;

Buxgalterga bosh ogritib otirmang, 10 yildan beri menga tegishli ulgurji savdo firmasini yuritayotgan buxgalterim bor, osha qilaveradi.

Bosh menejerlikka oglimni (qizimni, jiyanimni, dostimning oglini) tayinlaymiz, kallasi zor, sal tushuntirvorilsa bemalol eplab ketadi;

Kadrlar bolimiga bir tanishim bor, odamlar bilan gaplashishni qoyillatadi, oshani ishga oling.

Bunday kadrlar, birinchidan, malakali bolmaydi, ikkinchidan, tanish yoki qarindosh bolgani uchun ularga bozor narxidan baland oylik berishga ham togri keladi. Eng togri yol har bir pozitsiyaga tanlov asosida xodim qabul qilish va ish boshlanishidan oldin osha xodimlar uchun trening otkazishdir.

Muallif fikri tahririyat nuqtai nazaridan farq qilishi mumkin.



Manba: Daryo.uz
: admin (25-01-2019, 20:14)
0 (: 0)
. !

!


vote-icon
?

?
( 41) ( 0) ( 38) ( 3)
:
-
:
20 ... -