» » Ozbekiston Sogliqni saqlash vazirligi aholini jismoniy faollik chorlaydi

Ozbekiston Sogliqni saqlash vazirligi aholini jismoniy faollik chorlaydi


Jahon sogliqni saqlash tashkilotining malumotiga kora, yuqumli bolmagan kasalliklar dunyo boyicha global muammoga aylanib, insonlar salomatligiga jiddiy xavf solmoqda. Xastaliklarning bu toifasiga yurak qon-tomir, saraton, qandli diabet va surunkali opka kasalliklari kiradi.

Malumki, yuqumli bolmagan kasalliklarni keltirib chiqaruvchi omillarga notogri ovqatlanish, jismoniy faollikning pasayishi, tamaki va alkogol mahsulotlarini istemol qilish sabab boladi. Shu bois mamlakatimizda aholi orasida yuqumli bolmagan kasalliklarni erta aniqlash, soglom turmush tarzini keng targib qilish, bu borada amalga oshirilayotgan ishlar kolamini yanada kengaytirishga alohida etibor qaratilmoqda.

Jumladan, otgan yil 20-sentabr kuni Prezident Shavkat Mirziyoyev boshchiligida bolib otgan jismoniy tarbiya va sport sohasini rivojlantirish masalalariga bagishlangan yigilishda korxonalar, talim muassasalari, istirohat boglarida ommaviy badantarbiya va gimnastika mashgulotlarini otkazish etibordan chetda qolayotganini etibor qaratilib, bunday mashqlarning inson salomatligi uchun foydaliligini targib qilish maqsadida muhim vazifalar belgilab berilgan edi.

Prezidentning 2018-yil 18-dekabrida Yuqumli bolmagan kasalliklar profilaktikasi, soglom turmush tarzini qollab-quvvatlash va aholining jismoniy faolligi darajasini oshirish chora-tadbirlari togrisidagi qarorining qabul qilingani esa bu yonalishda amalga oshirilishi lozim bolgan asosiy vazifalarni belgilab berdi.

Qaror bilan 20192022-yillarda yuqumli bolmagan kasalliklar profilaktikasi, aholining soglom turmush tarzini qollab-quvvatlash va jismoniy faolligi darajasini oshirish konsepsiyasi hamda chora-tadbirlar rejasi ishlab chiqildi. Unga kora, aholi orasida soglom turmush tarzini targib qilishga Sogliqni saqlash vazirligi bilan bir qatorda barcha hamkor tashkilotlar masul sifatida biriktirildi.

Shundan kelib chiqqan holda, aholi orasida yuqumli bolmagan kasalliklarni erta aniqlash, soglom turmush tarzini keng targib qilish, jimoniy faollligini oshirish yuzasidan amalga oshirilayotgan ishlar kolamini kengaytirish maqsadida Sogliqni saqlash vazirligi tomonidan joriy yilning 9-mart kuni respublikada Yurish kuni deb elon qilindi.

Shu kuni barcha darajadagi tibbiyot muassasalarida, shahar va tumanlarning markaziy hiyobonlari, mahalla guzarlarida ommaviy yurish tadbirlari otkazildi. Bunda tibbiy xodimlar bilan birgalikda, qator idora va tashkilotlar vakillari, turli yoshdagi uyushmagan aholi ommaviy yurishga jalb qilindi. Ommaviy tadbir otkazish joylarida, mahallalarda yurishning inson organizmiga ijobiy tasiri togrisida mutaxassislarning suhbatlari tashkil etildi.

Mutaxassislar fikriga kora, oddiy yurish (haftasiga kamida 8 kilometr yurganda) yurak qon-tomir kasalliklari xavfini 31 foizga va olim xavfini 32 foizga qisqartiradi.Yurish kokrak bezi saratoni va ikki turdagi qandli diabet kasalligiga chalinishni kamaytiradi. Bundan tashqari, suyak va mushaklarni mustahkamlaydi, arterial bosimni, qonda xolesterin miqdorini tushishiga sabab boladi, uyquni yaxshilaydi.

Har bir qadam energiya sarflanishi, gormonlar ishlab chiqilishi, mushaklardagi qon taminotining yaxshilanishi evaziga ularning kislorod bilan boyishi kuchayadi, natijada umumiy holat yaxshilanadi. Yurganda har daqiqada 5 kaloriya yoqotiladi (otirganda 1 kaloriya). Ogirlik qancha kop bolsa, energiya shuncha kop sarflanadi. Misol uchun, 72 kilogram ogirlikdagi inson 1,5 kilometr yurganda 105 kaloriya, 100 kilogram ogirlikdagi katta yoshdagi odam 135 kaloriyayoqotadi va sogligiga ijobiy tasir korsatadi.

Sogliqni saqlash vazirligi ushbu yonalishda amalga oshirilayotgan ishlarni tizimli ravishda davom ettiradi. Jumladan, 16-mart Respublikada yurish boyicha marafon, 23-mart Quvnoq startlar musobaqasi hamda 30-mart Velosipedda sayr kunini otkazish rejalashtirildi, deyiladi vazirlik axborotida.



Manba: Daryo.uz
: admin (9-03-2019, 17:59)
0 (: 0)
. !

!


vote-icon
?

?
( 24) ( 0) ( 22) ( 2)
:
-
:
20 ... -