» » Kunduzi avtomobil chiroqlarini yoqib yurish boyicha qoida aslida deputatlarning tashabbusi bolib chiqdi

Kunduzi avtomobil chiroqlarini yoqib yurish boyicha qoida aslida deputatlarning tashabbusi bolib chiqdi


Adliya vazirligi Munosabat telekorsatuvida avtotransport vositalari bilan bogliq bildirilgan fikrlar boyicha munosabat bildirdi. Bu haqda Adliya vazirligi xabar berdi.

Adliya vazirligi malumotida deputatlar tomonidan 2016-yilda hukumat kiritgan, deb tilga olinayotgan qonun loyihasi aslida hukumat tomonidan emas, balki bevosita Qonunchilik palatasi deputatlari tomonidan tashabbus sifatida parlamentga kiritilgan bolib chiqdi.

Bundan chiqdi deputatlar ozlarini ozlari inkor qilmoqdami?

Xabaringiz bor, yaqinda Ozbekiston telekanalining Munosabat korsatuvida kunning yorug vaqtida barcha avtomototransport vositalari chiroqlarini yoqib harakatlanishi belgilangan hukumat qarori boyicha muhokama otkazildi.

Adliya vazirligi yagona davlat huquqiy siyosatini olib boruvchi organ sifatida muhokamada bildirilgan qonunchilik tizimi bilan bogliq bolgan fikrlarga izoh berishni orinli, deb topdi.

(Adliya vazirligi barcha avtomototransport vositalari chiroqlarini yoqib harakatlanishining togri yoki notogri ekanligini muhokama qilish niyatida emas. Bu masalani professional tahlil qiladigan mutaxassislar vazirlikda mavjud emas. Mazkur soha boyicha qonun hujjatlari bilan vakolat berilgan maxsus organlar mavjud).

Korsatuvda qarorning aynan qonunchilik talabiga javob bermasligi haqida deputatlar tomonidan mulohazalar bildirildi.

Xususan:

1) 2016-yilda Mamuriy javobgarlik togrisidagi kodeksga kiritilgan ozgartirish bilan kunning yorug vaqtida yaqinni yorituvchi chiroqlarni yoqmaganlik uchun ayrim toifadagi avtomototransport vositalariga nisbatan jarima belgilash nazarda tutilgan, ammo hozirgi kunda ushbu moddaga asosan barcha avtomototransport vositalari jarimaga tortilyotganligi;

2) qarorning qachondan kuchga kirishi korsatilmaganligi;

3) qonun hujjatlari tadbirkorlarga qoshimcha majburiyat yoki talablar yuklasa, ular uch oydan keyin kuchga kirishi lozimligi haqidagi talabning buzilganligi;

4) huquqiy ekspertiza masalasi.

Ushbu mulohazalar yuzasidan Adliya vazirligi jamoatchilik bilan aloqalar bolimi quyidagilarni malum qiladi:

2016-yilda Mamuriy javobgarlik togrisidagi kodeksga kiritilgan ozgartirishlar bilan sutkaning qorongi davrida yoki korish cheklangan sharoitlarda yoritish asboblaridan foydalanish qoidalarini buzish sozlari tashqi yoritish asboblaridan foydalanish qoidalarini buzish sozlariga almashtirilgan. Bunda jarima miqdori, yani eng kam ish haqining 50 foizi miqdori ozgarmagan.

Birinchidan, kiritilgan mazkur ozgarish blanket norma (davlat organlari, mansabdor shaxslarga xatti-harakatlar, taqiqlar va boshqalarni mustaqil ravishda belgilash huquqini beruvchi huquqiy norma) hisoblanadi.

Takidlash lozimki, qonunchilik amaliyoti va qonunchilik texnikasi nuqtai nazaridan blanket normalarni qollash normal holat bolib, odatda buzilishi uchun javobgarlik belgilanayotgan moddada barcha qoidalarni sanab otishning imkoni bolmagan hollarda ishlatiladi.

Masalan, Mamuriy javobgarlik togrisidagi kodeksda nazarda tutilgan 73 turdagi huquqbuzarlikda blanket norma ishlatilgan (jumladan, 125-moddada yuk tashish qoidalarini buzganlik uchun, 127-moddada transport vositalarining tovush chiqaruvchi, yorituvchi va boshqa qurilmalaridan foydalanish qoidalarini buzganlik uchun, 128-6-moddasida toxtash yoki toxtab turish qoidalarini buzganlik uchun, 130-moddasida temir yolning otish joylaridan otish qoidalarini buzganlik uchun).

Ikkinchidan, u yoki boshqa sohada tegishli qoidalarni belgilash qonun hujjatlariga muvofiq Vazirlar Mahkamasi yoki boshqa tashkilot vakolatiga kiritilgan. Qoidalarni tegishli organ oz vakolatlari doirasida belgilangan tartibda ozgartirishi mumkin va buni Oliy Majlis bilan kelishish talab etilmaydi.

Xususan, 2015-yil 24-dekabrda Hukumat tomonidan tasdiqlangan Yol harakati qoidalariga otgan davrda 6 marotaba ozgartirish va qoshimchalar kiritilgan, mazkur ozgartirishlarga asosan Mamuriy javobgarlik togrisidagi kodeksda belgilangan sanksiyaga asosan huquqbuzarni javobgarlikka tortish mumkin. Yani, bunda har safar qoidalar ozgarganligi sababli, Parlamentga murojaat qilinmaydi. Bu oddiy mantiqdan ham kelib chiqadi.

Yuqoridagilarga kora, oldin boshqa asos bilan kiritilgan mamuriy javobgarlikning qollanish doirasi asossiz kengaytirilyapti, degan fikr orinli emas. Mamuriy javobgarlik togrisidagi kodeks matnida ayrim turdagi emas, umuman avtomototransport vositalarining tashqi yoritish asboblaridan foydalanish qoidalarini buzishi haydovchini jarimaga tortishga sabab boladi, deyilgan.

Eng asosiysi, deputatlar tomonidan 2016-yilda Hukumat kiritgan, deb tilga olinayotgan qonun loyihasi aslida Hukumat tomonidan emas, balki bevosita Qonunchilik palatasi deputatlari tomonidan tashabbus sifatida parlamentga kiritilgan.

Bunga asos qilib, osha paytda Yol harakati qoidalarining yangi tahriri tasdiqlanganligi, shu munosabat bilan Mamuriy javobgarlik kodeksi normalarini mos ravishda tahrir qilinayotganligi tashabbuskor deputatlar tomonidan asos qilib korsatilgan.

Shunday ekan, 2016-yilda qonun loyihasi korib chiqilayotganda Hukumat boshqa gapni gapirgan degan vajlar, uning natijasida ommaviy axborot vositalarida notogri talqin qilingani hurmatli deputatlarning aniq malumotlarga ega emasliklari natijasida yuzaga kelgan.

Qarorning kuchga kirish muddati masalasida shuni aytish lozimki, Normativ-huquqiy hujjatlar togrisidagi qonunga muvofiq qonun hujjatlarining ozida kechroq muddat korsatilgan bolmasa, ular rasmiy elon qilingan kundan etiboran kuchga kiradi.

Hukumatning mazkur qarori joriy yilning 10-aprelida rasman elon qilingan va unda kuchga kirish muddati kozda tutilmagan. Shunga kora, qaror 10-apreldan kuchga kirgan hisoblanadi. Bu orinda qonunchilik nuqtai nazaridan muammo yoq.

Tadbirkorlik faoliyati erkinligining kafolatlari togrisidagi qonunga asosan tadbirkorlik faoliyatini amalga oshirish tartib-taomilining murakkablashtirilishini va tadbirkorlik faoliyati subyektlari zimmasiga yangi majburiyatlar yuklatilishini nazarda tutadigan, shuningdek, ularning javobgarligiga oid yangi choralarni belgilaydigan hujjat rasmiy elon qilingan kundan etiboran kamida uch oydan keyin kuchga kirishi korsatilgan va amaliyotda ushbu norma toliq qollanilishi taminlanmoqda.

Yani, qonunchilikdagi mazkur talab bevosita tadbirkorga uning tadbirkorlik subyekti maqomidagi holatiga, faoliyatiga tasir otkazadigan holatda qollaniladi.

Transportlarning chirogini yoqib yurishi haqidagi talab bilan tadbirkorlik faoliyatini yuritish qiyinlashib yoki osonlashib qolmaydi, buning aynan tadbirkorlik faoliyatiga aloqasi yoq.

Yol harakati qoidalari universal va hammaga bir xil tatbiq etiladigan huquqiy normalar yigindisidir, bu borada yol harakati ishtirokchilari bir xil maqomga ega. Shunday ekan, yol harakati ishtirokchilari nuqtai nazaridan har qanday yangi qoidalar va talablar fuqarolar uchun bir muddatda, tadbirkorlar uchun boshqa muddatda kuchga kirishi mantiqqa zid boladi.

Masalan, 2018-yil oktabr oyida qabul qilingan qonun bilan transportda harakatlanish paytida telefondan foydalanganlik uchun jarima miqdori oshirilgan.

Muhokama paytida bildirilgan fikrga tayanadigan bolsa, mazkur norma ham kamida uch oydan keyin kuchga kirishi kerak edi. Lekin mazkur norma ham elon qilingan sanadan kuchga kiritilgan. Yani, bu hujjatning ham tadbirkorlik faoliyatiga aloqasi yoq.

Shu sababli hujjatning uch oydan keyin kuchga kirishi lozimligi haqidagi fikrlarga ham qoshilib bolmaydi.

Qaror loyihasi boshqa turdagi ekspertizalar otkazilgandan song Adliya vazirligi tomonidan huquqiy ekspertizadan otkazilgan va tegishli taklif-mulohazalar berilgan.

Shunday ekan, deputatlarning qonun hujjatlari Adliya vazirligi tomonidan barcha qonuniy talablarga muvofiq ekspertizadan otkazilishini asossiz ravishda shubha ostiga olishlari mutlaqo noorindir.

Shu orinda Adliya vazirligi hozirda Mamuriy huquqbuzarliklar togrisidagi kodeks loyihasi ustida ishlayotgani

va unda mamuriy jazo choralari tizimini liberallashtirishga alohida etibor qaratilishini malum qiladi.



Manba: Daryo.uz
: admin (28-05-2019, 18:14)
0 (: 0)
. !

!


vote-icon
?

?
( 35) ( 0) ( 33) ( 2)
:
-
:
20 ... -