» » Yangicha tizim: TATU Samarqand filialida oqitishning kredit usuliga otildi

Yangicha tizim: TATU Samarqand filialida oqitishning kredit usuliga otildi


Kredit tizimining qabul qilinishi, oliy talim sohasidagi Yevropa va Ozbekiston munosabatlarini rivojlantirishda muhim tarkibiy qism hisoblanadi. Chunki bunda bolon jarayoni oliy talimda yagona Yevropa usulini vujudga keltirish maqsadida Yevropa davlatlari talim tizimini bir-biriga yaqinlashtirish nazarda tutilgan. Bolon jarayoni oliy talim kredit tizimi uchun umumlashtirilgan asos bolib, u talabalarning mobilligiga, xalqaro oquv dasturlarini ishlab chiqishga komaklashishga yonaltirilgan va oliy talim tizimining sifati va mavqeini yanada oshirishga xizmat qiladi, deb malumot beradi Zarnews.

TATU Samarqand filialida 20182019-oquv yilidan boshlab axborot-kommunikatsiya texnologiyalari sohasida kadrlar tayyorlash boyicha oqitishning kredit tizimi joriy etildi. Bundan kozlangan maqsad bu oquv jarayoniga dunyo oliy oquv yurtlarida keng tarqalgan oqitishning kredit tizimini joriy qilish orqali universitetning jahondagi nufuzli oliy talim muassasalari qatoriga kiritilishini taminlashdan iborat. Oqitishning kredit tizimida talabaning ozlashtirish darajasi malum miqdordagi kreditlar summasining yigishiga bogliq boladi. Yigiladigan umumiy kreditlar talabaning darslardagi faol ishtiroki, muayyan oquv kursi davomida olingan test natijalari, ilmiy izlanishlar, ogzaki va yozma imtihonlar, amaliyot natijalari asosida belgilanadi.

Bunday talimning quyidagi afzalliklari mavjud: talaba talim jarayoni davrida chet el oquv yurtlarida yoki ozga talim yurtida tahsil olib, songra oqishni davom ettira olishi mumkin; oquv jarayonida chet el oquv yurtlari va tashqi muassasalardan malakali mutaxassislar jalb etiladi; chet el oliy talim muassasalari amaliyotidan kelib chiqqan holda oquv dasturlari ishlab chiqiladi; talabalar istagidan kelib chiqqan holda fan va oqituvchini tanlash imkoniyatiga ega boladilar va hokazo.

AQSh va Yevropa mamlakatlarining oliy oquv yurtlarida keng tarqalgan kredit talim tizimi ozining moslashuvchanligi va samaradorligini korsatyapti. Mazkur tizim bitiruvchilarning akademik harakatchanligini taminlab, bugungi ozgaruvchan mehnat bozorida ularga bolgan talabni oshirmoqda. Bunda mehnat bozori ehtiyojlari hisobga olingan holda talim dasturlarining moslashuvchan tuzilishi, talimga axborot tizimlarining joriy qilinishi va talabalarning mustaqil ishlashga orgatilishining orni katta ahamiyatga ega boladi. Umuman olganda, kredit - bu talabaga qoyiladigan oquv yuki hajmini aniqlashning shartli birligi. U talaba tomonidan oquv ishlarining bajarilishiga ajratilgan soatlardan iborat boladi. Kredit - talabaning ish hajmi olchov qiymati hisoblanib, bir kredit hajmi haftasiga 30 soat yuklamaga teng boladi. Har xil fanlar har xil kredit qiymatiga ega bolishi mumkin. Bundan kelib chiqib, yuklama soati ham farq qiladi va yuklamaning yarim qismi mustaqil ishga ajratiladi. Oliy malumot haqida diplom esa faqatgina 240 kredit olgandan song talabaga beriladi. Shu bilan birga qatiy choralar ham mavjud. Masalan, talaba bitta fandan mashgulotlarni 10 soatdan kop uzrli sabablarsiz qoldirsa, bevosita oqituvchining ozi uni fandan chetlashtiradi. Fanni ozlashtira ololmasa yoki fandan chetlashtirilganda, talabaga tatil vaqtida ushbu fan boyicha pullik qayta oqish imkoniyati beriladi.

Kredit tizimida talaba ozida kuch va ishtiyoq topa olsa, boshqa yonalish maruzalarida ham qatnashadi va kerakli kredit ballarini toplasa, bir yola ikkita mutaxassislikni egallaydi. Bu bilan kredit tizimida fakultetlararo darslar ortasida ham mobillik yuzaga keladi. Masalan, qaysidir oqituvchi qiziqarli maruza qiladi. Unda nafaqat bitta kurs, balki boshqa fakultetlar talabalari ham qatnashish imkoniga ega boladi. Bunda quyidagilar etiborlidir: birinchidan, toplangan kredit baholari ozgarmasligi tufayli, u bilan istalgan mos oliygohga oqishni kochirib otish qiyin bolmaydi; ikkinchidan, talabalar istagidan kelib chiqqan holda, fan tanlash imkoniyatiga ega boladi. Albatta, bu orinda majburiy organilishi lozim bolgan fanlar ham bor, ammo talaba mustaqil tanlov fanlarini belgilashi mumkin.

Shuningdek, tizimni joriy etish TATUga xorijiy universitetlar bilan talabalar, professor-oqituvchilar va pedagog kadrlarni almashish, oqituvchiga yangi pedagogik texnologiyalar va oquv jarayonining oqilona shakllarini rivojlantirish orqali ozining ilmiy-pedagogik darajasini oshirish imkonini beradi. Asosiysi, bu tizimda talabalar ozlarining mustaqil talim dasturini shakllantirib, bilimlarini baholashning shaffofligini taminlay oladi.



Manba: Daryo.uz
: admin (9-06-2019, 21:14)
0 (: 0)
. !

!


vote-icon
?

?
( 34) ( 0) ( 31) ( 3)
:
-
:
20 ... -