» » DSQ otgan haftada QQS hisobotlari boyicha 21 mlrd somlik kamchiliklarni aniqladi

DSQ otgan haftada QQS hisobotlari boyicha 21 mlrd somlik kamchiliklarni aniqladi


Songgi kunlarda ijtimoiy tarmoqlarda qoshilgan qiymat soligi yana koplab munozalarga sabab bolayotgan mavzulardan biriga aylandi. Shu munosabat bilan Davlat soliq qomitasi matbuot xizmati ushbu mavzu yuzasidan kopchilikni qiziqtirayotgan dolzarb savollarga javob olish maqsadida qomita tahlil boshqarmasi boshligi Xolbota Ismatovbilan intervyu uyushtirdi. Quyida intervyu toliqligicha etiboringizga havola etiladi.

Joriy yilning birinchi yarmi yakunlanishiga ham tobora oz vaqt qolmoqda. Aytingchi, soliq islohotlarining dastlabki natijalari boyicha qanday xulosalarni chiqarish mumkin va QQS bilan bogliq ozgarishlarni biznes subyektlari oz faoliyatida qanchalik his etdi?

Soliq islohotlarining dastlabki natijalari kichik va yirik biznes subyektlari ortasida soliq yukini tartibga solish boyicha togri tanlangan yol ekanligini korsatmoqda. Hozirga kelib umumbelgilangan soliqlarni tolayotgan subyektlar safiga qoshimcha ravishda30 mingtayangi soliq tolovchi qoshildi.

Aynan QQS haqida toxtalib shuni aytish mumkinki, ushbu soliqning ommaviyligini uni hisob-kitob qilishning murakkab jihati bilan emas, balki kichik tadbirkorlik subyektlarining yirik biznes vakillari bilan keng hamkorlik qilishlari uchun sharoit yaratib berishi bilan ahamiyatli ekaniga etibor qaratish zarur.

Davlat soliq qomitasiga har kuni QQS tolashga ixtiyoriy ravishda otish boyicha yuzdan ortiq ariza kelib tushmoqda.

Birgina joriy yilning I choragida 4 ming nafar soliq tolovchi QQSni tolashni ixtiyoriy ravishda tanladi.

Bu, QQS eng avvalo biznes uchun raqobat muhitini yaratishga imkon berayotganligini, bu esa tadbirkorning oz mijozlarini yoqotmaslik uchun ham tadbirkorga QQSning yagona tamoyili bolgan moslashuvchan narx siyosatiga otishlari uchun omil bolmoqda. Shu orinda mazkur soliq mamuriyatchiligidagi bazi mavjud muammolar haqida toxtalib otmaslikning iloji yoq.

Koplab savollar QQSni hisoblab chiqarish, mavjud imtiyozlar, qoldiq tovarlar boyicha QQSni hisobga olish bilan bogliq bolib, soliq tolovchilar uchun bir qator qiyinchiliklar keltirib chiqargan.

Aksariyat soliq tolovchilar QQSning foydali jihatlarini hamon tushunib yetmayapti. Lekin buni islohotlar davrida duch kelinadigan tabiiy jarayon deb qabul qilmoq joiz.

Mamlakatimizda soliq islohotlarining samarali ijrosini taminlash maqsadida Xalqaro valyuta jamgarmasi va Jahon bankining ekspertlari jalb qilingan. Soliq organlarining ushbu jarayonlardagi ishtiroki qanday bolmoqda?

Darhaqiqat, hozirda mamlakatimizda nufuzli xalqaro tashkilotlar ekspertlaridan iborat bir qancha katta guruhlar ish olib bormoqda va Davlat soliq qomitasi islohotlar bardavomligi va samaradorligini taminlash yuzasidan ular bilan uzviy hamkorlik qilib kelmoqda.

Xalqaro ekspertlar bilan birgalikda QQS mamuriyatchiligi boyicha mutaxassislarni tayyorlash uchun maxsus loyiha joriy etilgan.

Toshkent shahri va Toshkent viloyati davlat soliq xizmati organlarining 50 nafar xodimlari uchun QQS tolovchilari bilan ishlash boyicha ikki haftalik trening tashkil etildi.

Ushbu trening odatiy malaka oshirish seminarlaridan farqli olaroq, biznes va soliq organlari ortasida ishonchli munosabatlarni shakllantirishga qaratildi.

Trening davomida soliq tolovchilarning bevosita daromadlilik darajasiga tasir korsatuvchi QQS hisobini togri yuritish boyicha tushunchalar berildi.

Trening yakunida ishtirokchilar QQS tolovchilari huzuriga nazorat-maslahat tashrifi bilan borgan holda, ular uchun QQSni qollash tartibini yaqindan tanishtirib, birma-bir korsatib otdilar.

Hozirda trening Fargona vodiysida otkazilib, unda uchta viloyat soliq boshqarmalari mutaxassislari malakasi oshirilmoqda.

Bunday treninglarni respublikamizning barcha hududlarida tashkil etish orqali QQSni qollashda yuzaga keladigan tavakkalchiliklarni boshqarish loyihasi bilan shugullanadigan mutaxassislarni tayyorlashni rejalashtirganmiz.

Ishbilarmon doira vakillarida QQS hisoboti bilan bogliq masala dolzarb mavzulardan biri bolib turibdi. Songgi vaqtlarda soliq organlari tomonidan amalga oshirilgan xatti-harakatlarga soliq tolovchilarning munosabati qanday bolmoqda?

Birinchi navbatda, soliq tolovchilar savodxonligini oshirish va soliq tolashdan qochishlarini oldini olish maqsadida QQS boyicha hisobotlarni qabul qilish va qayta ishlashning test tizimini joriy etish boyicha tajriba otkazildi.

Soliq organlari soliq tolovchilar faoliyati togrisida yetarlicha malumotlar bazasiga ega.

Shu orinda kichik bir sirni ochishimiz mumkin, biz43 ta tashqi manbaga ulangan yagona axborot bazasiniyaratishga muvaffaq boldik va bu real vaqt rejimida har bir soliq tolovchidan malumotlarni onlayn olib turish imkonini bermoqda.

Ushbu tizim orqali biz soliq tolovchilarning ishlab chiqarishdan tortib, uning realizatsiyasiga qadar har qanday amaliyotlarni kuzatib borishimiz mumkin.

Tahlillar asosida QQS sababli soliqqa tortishdan qochish va asossiz foyda olish uchun turli yollarni qollashning xavflilik hududini belgilab oldik.

Xavflilik darajasi eng yuqori bolgan, yani oz aylanmasini yashiradigan va QQS miqdorini oshirib korsatadigan soliq tolovchilar uchun shaxsiy kabinetlari orqali QQS hisobotlarini qabul qilishda tegishli korsatkichlarni tasdiqlovchi qoshimcha malumotlarni taqdim etishlariga doir xabarnomalar yuborildi.

Oz navbatida, soliq organlari olingan malumotlar asosida soliq tolovchilarga soliq miqdorini aniqlash va hisobotlarni toldirishda amaliy yordam berdi. BundaCall-markazham faol ishtirok etib, hozirda har kuni qariyb ming nafar soliq tolovchiga xizmat korsatmoqda.

Umuman olganda, bu xalqaro miqyosda oz tasdigini topgan amaliyot bolib, unda QQS tolovchisi biron bir soliq tekshiruvini otkazmasdan uning hisobini olishning haqiqiyligini tasdiqlashi kerak.

Takidlash lozimki, ushbu tajriba qisqa muddatda ozining ijobiy natijasini berishi mumkinligini isbotladi. Yuzlab soliq tolovchilar mavzuli ekspress-organishlarsiz va javobgarlikka tortilmagan holda, oz xatolarini togirlash imkoniga ega boldilar.

Soliq qonunchiligini buzganlarga qanday choralar korilmoqda?

Soliq organlarining asosiy maqsadi soliq tolovchilarga oz xatolarini tuzatishiga yordam berish, shuningdek, ularning faoliyatini doimiy monitoring qilib borishdan iboratdir.

Monitoring natijalari kelgusida soliq tolovchilar bilan manzilli ishlashni aniqlab olish imkonini beradi.

Misol uchun, biror firma nomini keltirmagan holda shuni aytishim mumkinki, omborxonasida hech qanday tovari bolmay turib, QQS boyicha hisobotda ularning mavjudligini korsatgan va2,7 mlrd. somniQQS boyicha (manfiy QQS) kelgusi tolovlar hisobini olish togrisida malum qilingan.

Agar shu kabi holatlar boshqa mamlakatlarda sodir bolganda, soliq tolovchi jazolanishi va hatto jinoiy javobgarlikka ham tortilishi mumkin.

Lekin biz bu yoldan bormadik: soliq organlari mutaxassislari xatolikka yol qoygan soliq tolovchini javobgarlikka tortmagan holda, unga soliq hisobotini togri toldirish boyicha zarur tushuntirishlarni berib, yaqindan amaliy yordam korsatdi.

Takidlash joizki, birgina otgan haftada QQS hisobotlari boyicha21 milliard somlikkamchiliklarni aniqladik va ularni bartaraf etishga muvaffaq boldik.

QQSdan yashiringan yoki undan foydalanish qoidalarini buzganlarni qanday qilib aniqlaysiz?

Agar avval soliq organlarining nazorat faoliyati faqat uzoq muddatli soliq tekshiruvlariga asoslangan bolsa, endi bizushbu amaliyotdan voz kechgan holda, Zamonaviy boshqaruvdeb ataladigan masofadan turib nazorat qilishning yangi shakllariga otdik.

Ayni shu maqsadni amalga oshirish yolida DSQ tarkibidasoliq tolovchilarni segmentlashva tahlil qilishboyicha yangi boshqarma tashkil etildi.

Endilikda nazorat tadbirlarini amalga oshirishni boshlashdan oldin maxsus dasturiy mahsulot orqali soliq tolashning eng yuqori xavfi mavjud bolgan nomzodlar aniqlanib olinadi.

Ushbu soliq tolovchilarning 90 foizdan ortigi ularga bevosita huzuriga bormagan holda aniqlanadi.

Bugungi kunda Davlat soliq qomitasi soliq organlari faoliyatini takomillashtirish yuzasidan qanday ustuvor vazifalarni oz oldiga maqsad qilgan?

Yaqin kunlarda Xalqaro valyuta jamgarmasi va Jahon banki mutaxassislari ishtirokida soliq tizimini rivojlantirish strategiyasi qabul qilinadi.

Hozirda ushbu hujjat loyihasi keng jamoatchilik muhokamasi uchun regulation.gov.uz saytiga joylashtirilgan.

Bizning asosiy maqsadimiz soliq organlarini soliq tolovchilar uchun servis xizmatlarini korsatuvchi xizmatga aylantirish va soliq majburiyatlarini ixtiyoriy ravishda bajarishlari uchun qulay shart-sharoitlarni yaratishga qaratilgan.

Bu yolda elektron servis xizmatlari, misol uchun, elektron hisobvaraq-fakturalar va onlayn kassa apparatlari kabi turli xizmatlar joriy etiladi hamda shu asosida soliq tolovchilar majburiyatlarini bajarish tartibi soddalashtiriladi,soliq organlari xodimlari bilan munosabatga kirishish orqali bajariladigan amaliyotlar kamaytiriladi.

Xalqaro ekspertlar bilan birgalikda kichik biznes uchun buxgalteriya dasturlarini yaratish ustida ishlamoqdamiz. Unda soliq tolovchi birlamchi malumotlarni kiritish orqali yuqori sifatli hisob-kitob tizimiga ega boladilar.

Yana bir muhim yonalish mustaqil ravishda tavakkalchiliklarni boshqarish modelini joriy etishga qaratilgan.

Misol uchun, bugungi kunda biz soliq tolovchilarga kontragentni tekshirishga imkon beruvchi QQS tolovchilarining yagona royxatini yaratdik.

Bu juda muhim hisoblanadi, chunki2019-yil 1-iyuldanboshlab tovarlar (ishlar, xizmatlar) xaridorlari ushbu soliqni tolovchi hisoblanmaydigan yetkazib beruvchining hisob-fakturasida korsatilgan QQS miqdorini hisobga olish imkoniyatiga ega bolmaydi.

Oylaymizki, ushbu say-harakatlarimizning barchasi soliq organlari va soliq tolovchilar ortasida ozaro ishonchga asoslangan munosabatlarni yolga qoyish maqsadida boshlangan amaliy ishlarimizning mantiqiy davomi bolib xizmat qiladi.



Manba: Daryo.uz
: admin (28-05-2019, 16:59)
0 (: 0)
. !

!


vote-icon
?

?
( 28) ( 0) ( 26) ( 2)
:
-
:
20 ... -